Česky
Svaz letců České republiky | START 7. odbočka Praha Letňany |
Czech Air Force | Royal Air Force (UK) | U.S. Air Force | Royal Swedish Air foce | Luftwaffe | Russian Air Force (neoficialní)
Letecká amatérská asociace   | Aeroklub České republiky | České aerolinie
Letov Air Flight Services | AC Fly | FLY FOR FUN
Vztlak | Letadla & Letectví | Česky hydrometeorologicky ústav
subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link
subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link
subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link

9th branch Airmen Association of the Czech Republic

Expozice „ČESKOSLOVENSKÉ LETECTVO 1945 – 1992“

mi-8

Mi-8  je vrtulník střední kategorie vyráběný od roku 1964 a v čs. letectvu používán do r. 1988. Prázdná váha 7 420 kg, dva motory Izotov TV-2-117A o 1 500 koních každý. Max. rychlost 230 km/h, dostup 4 500 m a dolet 650 km. Trup je kovová poloskořepina s některými kovovými díly. Nosný rotor má 4 listy, vrtule rotoru vyrovnávacího je třílistá. Podvozek pevný. Stroj unese dvou až tříčlennou posádku a 3 tuny nákladu. Průměr rotoru 21,29 m. Verze Mi-171 Š dodané r. 2005 má motory o 2200 hp a kabinu upravenou pro noční vidění. Některé ze strojů na přerovském letišti mají na pravé straně rampu a jeřáb o nosnosti 300 kilogramů.

   

Mi-4 byl prvním vrtulníkem používaným v čs. letectvu k dopravě od března 1956 do r. 1984 . Posádka dvou- až tříčlenná  Průměr rotoru 21 m, jeden pístový motor AŠ-82V o 1 700 koních, nosný rotor s kovovou třílistou vrtulí, max. rychlost 185 km/h, dostup 5 500 m a dolet 400 km .Vrtule vyrovnávacího rotoru byla dřevěná. Prázdná hmotnost 4 900, vzletová max.7700 kg. Uvezl i terénní automobil nebo dělo s obsluhou. Kromě přepravy cestujících a nákladu byl používán například i pro paravýsadky a kladení minových polí.

mi-4
   
mi-24

Mi-24 je dvoumotorový víceúčelový vrtulník určený nejen úderům na pozemní a letecké cíle řízenými střelami nebo raketami, ale také pro přepravu šestnácti výsadkářů nebo nákladu 2500 kg .Nosný rotor má vrtuli kovovou pětilistou, vyrovnávací třílistou a také z kovu. Podvozek zatahovací, max. rychlost 310 km/h, dostup 4 500 m, dolet 720 km, prázdná hmotnost 4 700 kg. Dva motory GTD-3 – každý o 1 500 koňských silách. Průměr rotoru 17, 05 metru. Posádka tříčlenná. U ČSLA od roku 1978, stroje nové verze 35 mají úpravu kabiny pro noční vidění a jsou vybaveny silnějšími motory Klimov TV-3-117 o 2200 koních.

 
Aero L-39ZA Albatros je vojenskou verzí školního dvousedadlového L-39, který byl v Aeru Vodochody vybaven čtyřmi křídlovými závěsníky pro pumy, bloky raketovými jakož i kulometnými a přídavnými nádržemi. Varianty výzbroje : 4 raketové bloky UB-16-57U se 64 ks raket S-5M/K/, nebo 2 samonaváděcí rakety R-3S /infra/ zavěšené na vypouštějících zařízeních APU-13 nebo 4 kulometné kontejnery PK 3 / každý z nich má tři hlavně s kadencí 9 360 ran/min nebo snímatelným kanónem GŠ-23 s kadencí 3100 ran za minutu. Dostup 11 300 m a dolet 1 200 km. RoNextí 9,46 a délka 12, 32 metru. Max. hm. při vzletu 5600 a přistání 5000 kg
   
Aero L-39 Albatros má kovovou kostru křídla, pevných a pohyblivých ocasních ploch i trupu potaženou duralem. Krycí plechy rovněž duralové. Hmotnost prázdného letounu 3 300 kg, 824 kg paliva, motor AI-25TL s tahem 16,90 kN a rychlost max. 755 km/h jsou totožné s L-39ZA, ale L-39 má menší vstupní ústrojí do motoru a  ne tak silné přistávací zařízení. Max. hmotnost stroje při startu  4 643 a přistávací 4500 kilogramů. Stroj byl zkonstruován  pro starty a přistání i na povrchu travnatém. L-39 přišel do Vojenského leteckého učiliště v Košicích roku 1973, L-39ZA k 20. stíhacímu bombardovacímu pluku dne 7. října 1982. Jak L-39 C, tak i L-39 V, jakož i L-39 ZA a L-39 MS byly z československého letectva vyřazeny roku 1992.
 

-MIG 15 byly v Aeru Vodochody vyráběn na základě licenční smlouvy mezi ČSSR a Sovětským svazem podepsané 15. dubna 1951 a pod označením S-102 a motorem RD-45F /22,26kN/ jich bylo zhotoveno 821 ks a 2013 UTI MIG15 s dvojím řízením. Provoz S-102 ukončen 1970. Od r. 1954 vyráběn S-103 s motorem VK-1 o tahu 26,5 kN v počtu 620 kusů. Jejich provoz u ČSLA ukončen 1970.
-MIG 17PF s radiolokátorem  se u nás nevyráběl. Od roku 1956 s ním drželi hotovost ve dne v noci za všech povětrnostních podmínek.
-MIG19S byl dodán v částech 6. 2.1957 a vzorový kus zalétnut 6. 2. 1958. Vybaven radiolokátorem.První kus naší výroby zalétán 30. 10. 1959. Výroba ukončena v prosinci 1961 na 105 kusech. Motor 2x RD-9B /56,38kN/ Stroje verze P /radar a kanón/ a PM/ radar a rakety naváděné po paprsku byly dovezeny.V letectvu Československé lidové armády /ČSLA/ sloužilo 182 MIGů 19 do 2. 6.1972.
MIGy 21 byly prvními stroji čs. stíhacího letectva, které překonaly hranici dvou tisíc km v hodině.
MIG21F s motorem R-11F-300 o tahu 56,38 kN byl u nás vyroben v 194 kusech od 21. 4. 1962 do r. 1972 Ostatní verze byly opět dováženy. Celkem v armádě sloužilo 476 strojů MIG21 všech verzí. MIG 21R byl vyřazen r. 1994 a úplná modernizace MIGů 21MF, které se staly základním typem Protivzdušné obrany státu / PVO /, byla zamítnuta. MIGy 21 MF na letišti Čáslav plnily úlohu PVO až do května 2005, kdy byly nahrazeny stíhačkami JAS 39 Grippen švédské výroby. 
MIG23 BN – dodávky od 27. 12.1977 – 1983 a celkem dovezeno 70 kusů. 2. ledna 1981 zařazeny do hotovostního režimu v Českých Budějovicích.  Provoz do 15. června 1994 kvůli motorům.
SU 7BM – dodávka 1963 – 1966. Celkem dovezeno 100 ks. Provoz do roku 1992
SU 22M4 a UM3K - Ze SSSR dovoz celkem 50 ks M4 a 8 ks cvičných. Ukončení provozu 1992
MIG 29 - Dovezeny roku 1989 v počtu 20 kusů. Vyřazeny 1. července 1994.

K 31. říjnu 1992 měla naše armáda 163.992 vojáků, z toho u PVO sloužilo 26.737 a u vojenského letectva 19.517 vojáků. Z počtu 342 bojových letounů šlo o :
- MIG 21 - 163 ks                 - bojových vrtulníků Mi-24 – 56 ks
- MIG 23 -   64 ks                 - vrtulníků Mi-2, Mi-8 a Mi-17 – celkem 130
- Su 22    -  57  ks                 - dopravní letouny An-12, An-24, An-26, An-30, Jak-40, Tu-134, L-410 – 46 ks
- cvičné letouny L-29 a L-39 – celkem 107 strojů.

Rozdělení letecké techniky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku vzniklých 1. ledna 1993 :

  ČR SR   ČR SR    
MiG 21MA/MF 4 13 MiG 21MF 52 36    
MiG 21R 12 8 MiG 21US 5 2    
MiG 21UM  19 11 MiG 23BN 28 0    
MiG 21MF 12 0 MiG 23ML 17 0    
MiG 23U   7 0          
MiG 29 9 9 MiG 29UB 1 1    
Su 22M4 31 18 Su 22UM3K 5 3    
Su-25K 24 12 Su-25UBK 1 1    
L-39C 17 8 L-39ZA 17 9    
L-39MS 4 2 L-39V  4 2    
               

 

Slovensko dále dostalo : 12 ks MiG 21F, 11 strojů MIG 21PFM, 2 ks MIG 21U a 7 kusů Su 7BKL.

         
 K 1. lednu 1993 zůstalo ve výzbroji letectva Armády České republiky :

ks    
80 stíhacích letounů MiG 21 MF, MiG 23MF a ML a MIG 29,
72 stíhacích bombardovacích MiG 21MF, MiG 23BN, Su 22M4 a UM3K,
25 bitevních Su-25
24   průzkumných MiG 21R a Su 22M4      
26 MiG 21U a UM ve školních zařízeních
76 cvičných L-29 a L-39
122 vrtulníků Mi-2, Mi-8, Mi-17 a Mi-24
32 dopravních letounů TU 154, TU 134, 1 ks An-12, An-24, An-26, An-30, L-410 různých verzí
   
MIG 29 ukončil provoz 1. 7.1994
MiG 23BN vyřazen 15. 6. 1994
MiG 21R skončil službu r. 1994
MiG 21MF plnil úlohu PVO až do května 2005, kdy ho nahradily Gripeny   
                 
Na fotografii přepadový MIG-21PF určený k bojovému použití bez vidu a mracích za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Do letounu vstupuje pilot Boleslav Povolný v přetlakovém oděvu a na hlavě má přetlakovou přilbu.Technik letounu zajišťující žebřík má v ruce štítek k přetlakové přilbě, který si pilot po usednutí do kabiny nasadí na přilbu a napojí na sedačku kyslíkového vybavení letounu. Z přetlakového oděvu vycházejí dvě hadice. Méně viditelná delší má příchytku k uchycení na sedačku a při dehermetizaci kabiny nebo katapultáži ve velké výšce vytvoří přetlak v oděvu pilota a zabrání jeho usmrcení. Druhá hadice, jenž je zřetelně vidět, se zapíná do mechanismu na sedačce a vytváří tlak v oděvu v oblasti břicha a nohou při kladných a záporných přetíženích při manévrování stroje - nedovolí odkrvení ani překrvení mozku pilota.
   
Su-7  má kovovou kostru křídla, pevných a pohyblivých ocasních ploch a trupu potaženou plechy ze speciální hliníkové slitiny. Krycí plechy jsou duralové. Motor je uložen v trupu. Hlavní podvozek se zatahuje do křídla, příďové kolo do trupu. RoNextí křídel 9,31 a délka 15,75 m, prázdná hmotnost 8 620 kg. Motor AL-7F-1-100 o tahu 98 kN, max. rychlost 2 200km/h, dostup 18 200 m a dolet 1 330 km. V kořenech křídla dva kanóny ráže 30 mm a rakety na speciálních závěsnících. 102 Su-7BM československého vojenského letectva létaly od 15.4.1964 do roku 1990 nejprve v barvě kovu a teprve později dostaly kamufláž barvy zelené a hnědé na plochách horních a šedomodré na spodních.
   
 

 

 

TOP   ] [  Next   ]

About us | Site map | Contact | © 9. odbočka Svazu letců České republiky