Expozice „ČESKOSLOVENSKÉ LETECTVO 1945 – 1992“
Mi-8 je vrtulník střední kategorie vyráběný od roku 1964 a v čs. letectvu používán do r. 1988. Prázdná váha 7 420 kg, dva motory Izotov TV-2-117A o 1 500 koních každý. Max. rychlost 230 km/h, dostup 4 500 m a dolet 650 km. Trup je kovová poloskořepina s některými kovovými díly. Nosný rotor má 4 listy, vrtule rotoru vyrovnávacího je třílistá. Podvozek pevný. Stroj unese dvou až tříčlennou posádku a 3 tuny nákladu. Průměr rotoru 21,29 m. Verze Mi-171 Š dodané r. 2005 má motory o 2200 hp a kabinu upravenou pro noční vidění. Některé ze strojů na přerovském letišti mají na pravé straně rampu a jeřáb o nosnosti 300 kilogramů. |
|
Mi-4 byl prvním vrtulníkem používaným v čs. letectvu k dopravě od března 1956 do r. 1984 . Posádka dvou- až tříčlenná Průměr rotoru 21 m, jeden pístový motor AŠ-82V o 1 700 koních, nosný rotor s kovovou třílistou vrtulí, max. rychlost 185 km/h, dostup 5 500 m a dolet 400 km .Vrtule vyrovnávacího rotoru byla dřevěná. Prázdná hmotnost 4 900, vzletová max.7700 kg. Uvezl i terénní automobil nebo dělo s obsluhou. Kromě přepravy cestujících a nákladu byl používán například i pro paravýsadky a kladení minových polí. |
|
Mi-24 je dvoumotorový víceúčelový vrtulník určený nejen úderům na pozemní a letecké cíle řízenými střelami nebo raketami, ale také pro přepravu šestnácti výsadkářů nebo nákladu 2500 kg .Nosný rotor má vrtuli kovovou pětilistou, vyrovnávací třílistou a také z kovu. Podvozek zatahovací, max. rychlost 310 km/h, dostup 4 500 m, dolet 720 km, prázdná hmotnost 4 700 kg. Dva motory GTD-3 – každý o 1 500 koňských silách. Průměr rotoru 17, 05 metru. Posádka tříčlenná. U ČSLA od roku 1978, stroje nové verze 35 mají úpravu kabiny pro noční vidění a jsou vybaveny silnějšími motory Klimov TV-3-117 o 2200 koních. |
|
-MIG 15 byly v Aeru Vodochody vyráběn na základě licenční smlouvy mezi ČSSR a Sovětským svazem podepsané 15. dubna 1951 a pod označením S-102 a motorem RD-45F /22,26kN/ jich bylo zhotoveno 821 ks a 2013 UTI MIG15 s dvojím řízením. Provoz S-102 ukončen 1970. Od r. 1954 vyráběn S-103 s motorem VK-1 o tahu 26,5 kN v počtu 620 kusů. Jejich provoz u ČSLA ukončen 1970.
-MIG 17PF s radiolokátorem se u nás nevyráběl. Od roku 1956 s ním drželi hotovost ve dne v noci za všech povětrnostních podmínek.
-MIG19S byl dodán v částech 6. 2.1957 a vzorový kus zalétnut 6. 2. 1958. Vybaven radiolokátorem.První kus naší výroby zalétán 30. 10. 1959. Výroba ukončena v prosinci 1961 na 105 kusech. Motor 2x RD-9B /56,38kN/ Stroje verze P /radar a kanón/ a PM/ radar a rakety naváděné po paprsku byly dovezeny.V letectvu Československé lidové armády /ČSLA/ sloužilo 182 MIGů 19 do 2. 6.1972.
MIGy 21 byly prvními stroji čs. stíhacího letectva, které překonaly hranici dvou tisíc km v hodině.
MIG21F s motorem R-11F-300 o tahu 56,38 kN byl u nás vyroben v 194 kusech od 21. 4. 1962 do r. 1972 Ostatní verze byly opět dováženy. Celkem v armádě sloužilo 476 strojů MIG21 všech verzí. MIG 21R byl vyřazen r. 1994 a úplná modernizace MIGů 21MF, které se staly základním typem Protivzdušné obrany státu / PVO /, byla zamítnuta. MIGy 21 MF na letišti Čáslav plnily úlohu PVO až do května 2005, kdy byly nahrazeny stíhačkami JAS 39 Grippen švédské výroby.
MIG23 BN – dodávky od 27. 12.1977 – 1983 a celkem dovezeno 70 kusů. 2. ledna 1981 zařazeny do hotovostního režimu v Českých Budějovicích. Provoz do 15. června 1994 kvůli motorům.
SU 7BM – dodávka 1963 – 1966. Celkem dovezeno 100 ks. Provoz do roku 1992
SU 22M4 a UM3K - Ze SSSR dovoz celkem 50 ks M4 a 8 ks cvičných. Ukončení provozu 1992
MIG 29 - Dovezeny roku 1989 v počtu 20 kusů. Vyřazeny 1. července 1994.
K 31. říjnu 1992 měla naše armáda 163.992 vojáků, z toho u PVO sloužilo 26.737 a u vojenského letectva 19.517 vojáků. Z počtu 342 bojových letounů šlo o :
- MIG 21 - 163 ks - bojových vrtulníků Mi-24 – 56 ks
- MIG 23 - 64 ks - vrtulníků Mi-2, Mi-8 a Mi-17 – celkem 130
- Su 22 - 57 ks - dopravní letouny An-12, An-24, An-26, An-30, Jak-40, Tu-134, L-410 – 46 ks
- cvičné letouny L-29 a L-39 – celkem 107 strojů.
Rozdělení letecké techniky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku vzniklých 1. ledna 1993 :
ČR | SR | ČR | SR | ||||
MiG 21MA/MF | 4 | 13 | MiG 21MF | 52 | 36 | ||
MiG 21R | 12 | 8 | MiG 21US | 5 | 2 | ||
MiG 21UM | 19 | 11 | MiG 23BN | 28 | 0 | ||
MiG 21MF | 12 | 0 | MiG 23ML | 17 | 0 | ||
MiG 23U | 7 | 0 | |||||
MiG 29 | 9 | 9 | MiG 29UB | 1 | 1 | ||
Su 22M4 | 31 | 18 | Su 22UM3K | 5 | 3 | ||
Su-25K | 24 | 12 | Su-25UBK | 1 | 1 | ||
L-39C | 17 | 8 | L-39ZA | 17 | 9 | ||
L-39MS | 4 | 2 | L-39V | 4 | 2 | ||
Slovensko dále dostalo : 12 ks MiG 21F, 11 strojů MIG 21PFM, 2 ks MIG 21U a 7 kusů Su 7BKL.
K 1. lednu 1993 zůstalo ve výzbroji letectva Armády České republiky :
ks | |||||
80 | stíhacích letounů MiG 21 MF, MiG 23MF a ML a MIG 29, | ||||
72 | stíhacích bombardovacích MiG 21MF, MiG 23BN, Su 22M4 a UM3K, | ||||
25 | bitevních Su-25 | ||||
24 | průzkumných MiG 21R a Su 22M4 | ||||
26 | MiG 21U a UM ve školních zařízeních | ||||
76 | cvičných L-29 a L-39 | ||||
122 | vrtulníků Mi-2, Mi-8, Mi-17 a Mi-24 | ||||
32 | dopravních letounů TU 154, TU 134, 1 ks An-12, An-24, An-26, An-30, L-410 různých verzí | ||||
MIG 29 ukončil provoz 1. 7.1994 |
MiG 23BN vyřazen 15. 6. 1994 |
MiG 21R skončil službu r. 1994 |
MiG 21MF plnil úlohu PVO až do května 2005, kdy ho nahradily Gripeny |