Česky
Svaz letců České republiky | START 7. odbočka Praha Letňany |
Czech Air Force | Royal Air Force (UK) | U.S. Air Force | Royal Swedish Air foce | Luftwaffe | Russian Air Force (neoficialní)
Letecká amatérská asociace   | Aeroklub České republiky | České aerolinie
Letov Air Flight Services | AC Fly | FLY FOR FUN
Vztlak | Letadla & Letectví | Česky hydrometeorologicky ústav
subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link | subglobal6 link
subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link | subglobal7 link
subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link | subglobal8 link

9th branch Airmen Association of the Czech Republic

Exposition "Czechoslovak Air Force 1945 – 1992“

S-199  Během poválečné rekonstrukce Messerschmittů Bf 109 se v Avii kvůli nedostatku motorů DB 605 rozhodli použít Jumo 211 F původně určený pro Heinkely 111. S-199 se proto lišil od S-99 nejen  výkonem motoru o 60 koní nižším, ale také dostupem o 1 000 metrů menším  = 9 000 m, rychlostí nižší o 160 km/h  =  pouhých 440 km/h  a  o 340 kg vyšší prázdnou hmotností. V roce 1947 s nimi byl vyzbrojen  4. letecký pluk jako první letecká jednotka. Sloužily až do léta 1951, než čs. letectvo přešlo na proudové S-102 /MIGy 15/. s
   
s CS-199  Současně s jednomístnými S-199 v Avii vyráběli v období 1945 – 1949 i  jejich dvoumístnou verzi. Stroj tak měl dvojité řízení a dvě palubní desky, kvůli nimž musel být obsah hlavní palivové nádrže zmenšen a proto CS-199 používaly přídavnou nádrž pod trupem. Jejich prázdná váha  byla u 30 kg vyšší a max. rychlost o 10 km v hodině nižší než u S-199. Jak S-199 tak CS-199 byly u pilotů kvůli reakčnímu a setrvačnímu momentu motoru Jumo 211 F a působení vrtule velmi neoblíbeny a mnoho se jich na těchto typech zabilo – mezi nimi dokonce i zalétávající pilot Avie Antonín Kraus.
   
DK-68  Piper  L-4 byl letounem amerického původu používaným v armádním i civilním letectvu. Trup měl svařen z ocelových trubek a potažený plátnem. Hmotnost prázdného letounu jen 331 kg a motor Continental A 65-8 o výkonu pouhých 65 hp i tak stroji zajistily krátký start a dojezd. Max. rychlost 137 km v hodině, dostup 2 830 m a dolet 305 km. Postupně byly armádou předávány do aeroklubůva K-68 na letišti prostějovského aeroklubu byly v období 1952-54 zbaveny vrtulí, aby s nimi někdo neuletěl na Západ.
s
   
s
D-47  Douglas C-47. Dakoty byly za války nazývány „ pracovním koněm “ nejen kvůli svému masovému použití při dopravě výsadkářů, osvobozených zajatců a nejrůznějšího druhu válečného materiálu. Měly nejen skvělé letové vlastnosti, ale byly až neuvěřitelně spolehlivé. V československém vojenském letectvu  sloužilo 25 „ Dakot „ z výprodeje Armády USA od roku 1946 do let 1960 až 1962 k dopravě, jakož i akcím nákladním a výsadkovým. Počet parašutistů 18 plus dva vysazovači, kteří byli samozřejmě bez výstroje.
   
D-47  Douglas C-47 měly kovovou kostru křídla, pevných ocasních ploch a trupu potaženou duralem, kovovou kostru křidélek a pohyblivých ocasních ploch plátnem. Krycí plechy duralové. Hmotnost prázdná 8 200 kg, roNextí 29,11  a délka 19, 43 m.  Dva motory Pratt Whitney  R-1830-92 každý o 1 200 koních, rychlost 368 km/h, dostup 6 680 metrů a dolet 2 400 kilometrů. Posádku tvořili tři až čtyři muži nebo ženy. s
   
s Douglas C-47 je vlastně vojenskou verzí DC-3, kdy stroj koupený naší vládou z USA přistál v okleštěném zbytku Čech a Moravy 12. 3.1939 - tři dny před okupací Prahy Wehrmachtem. Vnitřní prostory trupu   C-47 bylo nutno nejprve v Avii Letňany přebudovat, aby se stroje mohly použít pro nově vzniklé Československé aerolinie. Už v květnu 1946 začaly „ dakoty „ sloužit na jejich mezinárodních i vnitrostátních linkách. C-47 uvezl dvacet jedna cestujících a tříčlennou posádku. Stroje se vyznačovaly neobyčejnou spolehlivostí.
   

 

TOP   ] [  Next   ]
About us | Site map | Contact | © 9. odbočka Svazu letců České republiky