Panel XXVI Jednomotorový a stíhací výcvik čs. pilotů RAF
333. Skupina československých pilotních žáků se svými instruktory u dvojplošníku
Tiger Moth – letecká škola počátečního výcviku Shellingford 1943.
334. Letecký instruktor čs. pilotních žáků u 3. Elementární letecké pilotní školy EFTS
- Elementary Flying Training School F/O = npor. Raimund Půda v Shellingfordu
335. Čs. pilotní žák startuje ke svému prvnímu sólovému letu s Tiger Mothem
- Shellingford
336. Pilotní žák Sgt = čet. František Štajner v kabině Miles Masteru Mk III
- Terrin Hill
337. Zkušení váleční piloti působili jako instruktoři bojového výcviku u Jednotky
Operačního výcviku - Operational Training Unit/OTU/
- P/O Otakar Hrubý ve svém Spitfiru Mk I – OTU 57 v Hawardenu.
338. Zleva Sgt. Netopil, Sgt. Lisický, instruktor Sea, Sgt. Sokol, vpředu
Sgt Ročovský u 9. Pokračovací letecké pilotní školy /SFTS/ Hullavington
počátkem roku 1941 – Service Flying Training School.
339. V období 1942 až 1943 byli čs. letci školeni na pokročilém cvičném letounu
Miles Master Mk III – 5. SFTS v Terrin Hill.
340. Trosky Harvardu IIB od 5. AFU = Advanced Flying Unit – Jednotky pokročilého
létání pilotovaného Sgt. Juliem Šofrankem – Buxton 11. listopadu 1944.
341. Během 1940 – 1942 absolvovali čs. piloti bojový výcvik u OTU 55 – Operační
výcvikové jednotky v Ushworthu na Hurricanech Mk I
342. Sgt. Josef Štyvar s britským přítelem na křídle Spitfiru Mk I v létě 1942
- 57. OTU Hawarden
343. Sgt. Jaroslav Kořen u Spitfiru Mk IC byl jediným čs. pilotem, který zde prodělal
výcvik – 73 OTU Abu Sír, Egypt rok 1944
344. U kurzu zahájeného 16. února 1943 prodělalo výcvik rovněž sedm čs. pilotů
¨ - 57 OTU Eshot
345. Četaři Palička a Štefánek u Spitfiru Mk II ve společnosti příslušnic Ženského
Pomocného leteckého sboru WAAF – Women Auxiliary Air Force – 57 OTU Eshot
Panel XXVII Základní a pokračovací výcvik čs. letců v Kanadě
346. Pilotní žák svobodník = Leading Aircraftsman /LAC/ Alois Štanc /vpředu/ a jeho
instruktor v kabině Tiger Mothu na letišti De Winton, provincie Alberta
347. Tři zkušení piloti v De Wintonu působili jako instruktoři létání čs. pilotních žáků
- zleva : F/O = por. Josef Flekal, F/Lt = škpt. Josef Kubát, F/Lt Karel Vildomec
348. Československý instruktor P/O = por. Vilém Murcek u Tiger Mothu na konci 1942
- EFTS = Tréninková škola elementárního létání č. 31 - De Winton, Alberta
349. Čs. piloti při cvičném letu na letounu Fairchild Cornwall od EFTS 31 roku 1943
350. Žáci svobodníci Karel Peřina a Miroslav Moravec u dvojplošníku Boeing Stearman
- De Winton, Alberta - podzim 1942
351. F/O Jindřich Vnouček působil jako instruktor navigace čs. pilotních žáků jak
elementárního, tak i pokračovacího výcviku
352. Čs. a britští žáci - vpředu sedí zleva svobodníci Felix Šmolka a Tomáš Zrník
- Moose Jaw, provincie Saskatchewan léto 1942
353. Svob. Jindřich Zářecký pojíždí s Harvardem od 34. EFTS – Základní letecké pilotní
školy - ke startu - Medicine Hat, provincie Alberta
354. Generální inspektor Čs. leteckých sil navštívil čs. pilotní žáky a instruktory v létě
1943 - Divizní generál Karel Janoušek KCB = Komtur lázeňského řádu v
Medicine Hat, provincie Alberta
355. F/Lt = npor. Rudolf Zima působil v letech 1943-45 jako instruktor na Harvardech
u Pokračovací letecké pilotní školy = SFTS 13 + 34
356. LAC = svob. Josef Vavřík pilotuje Harvard 34. Základní letecké pilotní školy EFTS
vybavený závěsy cvičných bomb.
357. Harvardy II B od 13. EFTS nad kanadskou krajinou počátkem roku 1945
358. Svobodník Julius Pick na předním sedadle Harvardu 13. EFTS počátkem 1945
- North Battlefurth, Alberta
Panel XXVIII – Výcvik vícemotorového létání
359. Za řízením Oxfordu 32.Základní letecké pilotní školy EFTS je P/O Jiří Osolsobě
360. Skupina žáků vícemotorového létání 32. EFTS na jaře 1943
- Moose Jaw, provincie Saskatchewan
361. Airspeed Oxford před startem - Moose Jaw
362. Čs. pilotní žáci za řízením Cessny Grane 4. EFTS nad provincií Saskatchewan
363. F/Lt = kpt. Josef Kubák uprostřed svých žáků na jaře 1945 - EFTS 4, Saskatoon
364. Na Avru Anson MkV vyrobeném v Kanadě byla v Summerside vycvičena skupina
čs. navigátorů u Školy všeobecného průzkumu č. 1 = No 1 General Reconnaissance
School /GRS/ na ostrově Prince Edwarda.
365. Čs. žáci navigování u 8. Pokračovací školy pro letecké pozorovatele /AOS/
Advanced Observer School v Ancienne Lorette v létě 1943 - v pozadí Ansony Mk.I
366. Cvičný let nad provincií Quebec s Ansonem typ I od AOS č. 8
367. Navigátoři ve výcviku npor. Hořejší, Daněk a Kervizer s kanadským pilotem
Gaffinsem u Bristolu Bolingbroke od No 6 Air Gunnery School Školy palubních střelců
- Mountain View, provincie Ontario, červenec 1943
368. Nadporučíci Doležal, Šverma a Snídal u Liberátoru 10. britské perutě na
Newfoundlandu – Gander, léto 1944
369. F/O = npor. Arnošt Šverma v kabině Hudsonu 5. britské perutě
370. Tři čs. navigátoři sloužili u 5. britské perutě v Torbay na jaře 1944
- Consolidated Canso II A
Panel XXIX Peruť 313 1/3
371. Poplach - zleva Vancl, Halamášek, Jícha, Hochmal, Dohnal, Řezníček
- Fairwood Common – květen 1942
372+ 373. TEXT o 313 - Heslo na znaku čs. 313. stíhací perutě bylo v češtině
374. TEXT o 313. peruti v českém jazyce - 313. peruť byla založena 10. května 1941 v
Cattericku. Skóre 12, 1 V-1, pravděpodobně 7, poškozeno 14 a půl.Padlo 19, zajati 2
375. Text o 313 v angličtině
376. Spifire 313. perutě - F/O = npor Jiří Kučera
377. Poručík Václav Jícha právě dostává hobla – zleva Hrubý, Kasal, Čáp, Otmar Kučera
378. Karel Mrázek je dekorován prezidentem Benešem – Hornchurch, 1941
379. Zleva Jícha, Čáp, Stočes, Foglar, Horák, Hloužek a Kasal se zpravodajským
důstojníkem.
380. Generální inspektor u 310. perutě – první zprava britský velitel 310 W/C plk Woodhall,
naproti němu zleva štábní kapitán. Weber, major Hess a divizní generál Janoušek KCB.
381. TEXT o Čs Wingu - Při vyslání 152 letounů měl Wing 1 ztrátu. Dislokován v Belgii a
+ Holandsku, 24. 3. 1945 doprovázel 900 letounů s výsadkovými kluzáky do prostoru
382. Wesselu na východním břehu dolního Rýna. Bojoval až do 8. 5.1945 a v Ruzyni přistál
až 13. srpna téhož roku.
383 + 384. Tabulky - perutě, operační lety, operační hodiny a skóre.
385 +386. Tabulky - operační hodiny nad nepřátelským územím
Panel XXX Nejen peruť 313 2/3
387. Dva seržanti - piloti 311. perutě četaři Jaroslav Doktor a Josef Filler. Oba válku
přežili.
388. Štábní rotmistr Vladimír Nedvěd MBE, DFC z 311
389 .Sgt. Hanzlíček z 312. perutě po opuštění Hurricannu padákem nad ústím řeky
Mersey dne 10. října 1940 byl větrem zanesen nad moře, kde utonul.
390. Jiří Maňák byl první Čechoslovák pilotující Typhoon. Velel britské 198.Sqn a byl
sestřelen u holandského pobřeží. Nouzové přistání na hladině naštěstí přežil – to
byla u tohoto typu naprostá výjimka.
391. F/O = npor. Jan Laška zahynul při srážce se Spitfirem F/Sgt.= rotného Františka Fanty
během cvičného letu nad hrabstvím Sussex 26. dubna 1944.
392. Zleva : Četaři Řezníček, Truhlář a Brázda, P/O = por. Jícha, S/Ldr = mjr. Sinclair, F/O
= npor. Fajtl - Leconfield červenec 1941
393. Piloti 313. perutě zahájili cvičnou i operační činnost 25. května 1941
- Catterick a Spitfiry Mark = typ I
394. Konec křídla Spitfiru Mk II A F/O = npor. Karla Kasala byl nad bretaňským letištěm
Morlaix ustřelen německým flakem - na letišti Park
395. F/Lt = kpt František Fajtl nejdříve velel letce A. Později byl jmenován velitelem
122.britské perutě „ City of Bombay "
. POZNÁMKA : Už 5. května 1942 byl S/Ldr Fajtl u St. Omer sestřelen a podařilo se
mu Němcům uniknout a dostat se až do Španělska a přes Gibraltar 21. srpna zpět do
Anglie-Viz kniha „ Sestřelen „ od nakladatelství OSTROV
396. V boji se šesti Fw 190 P/O Jiří Kučera 5. května 1942 odrazil všechny jejich útoky
POZNÁMKA : Ten den byl skutečně perný - F/O = npor. Peřina z 312 vymanévroval
a sestřelil tři Fw 190 ze čtyř, které se do něho tehdy pustily - viz kniha "Král nebe"
nakladatelství OSTROV
397. F/Sgt. Prokop Brázda zahynul při havárii u Ipswich 24. dubna 1942, kdy zraněn od
Fw 190 nad Ostende nedotáhl stroj domů.
398. Vlastní karikatura Sgt. Václava Truhláře na jeho Spitu RY-D od Sgt. Pavlíka.
Truhlář byl sestřelen 10. dubna 1942 a padl do zajetí.
POZNÁMKA : Čet. Pavlík zahynul 5.května 1942 při doprovodu Bostonů nad Lille,
sestřelen Fockewulfy 190. Letěl tehdy jako Jíchovo číslo.
399. Velitel A letky F/Lt Václav Hájek u svého Spitfiru RY-K na letišti Horchurch
- jaro 1942
400. Velitel letky „ B „ F/Lt Stanislav Fejfar u svého RY-F. Zabit nad Francií 17. května
1942. POZNÁMKA : Když už naši stíhači po doprovodu Bostonů nad Bologne
směřovali domů, F/Lt Fejfar se svým číslem F/Sgt. Miroslavem Borkovcem otočili
zpět nad Francii pomstít Fajtla. Oba zahynuli naprosto zbytečně, sestřeleni přesilou
Fw 190 - viz kniha Stanislava Fejfara „ Deník stíhače "
401. F/Lt Fajtl na tomto Spitfiru MK V RY-F vykonal od října 1941 do dubna 1942
107 operačních letů.
402. Jíchův Spitfire po svípu nad Lille 5. května 1942. Ocas letounu mu poškodily Fw
190, které sestřelily Pavlíka za ním.
POZNÁMKA : Jíchova fenomenální akrobatická zručnost se Spitfirem mu zde
zcela jistě zachránila život. I proto byl později F/Lt Václav Jícha DFC vybrán vrchním
zalétávacím pilotem v Castle Bromwich Alexem Henshawem do jeho týmu a dostal
dostal vyznamenání : AFC = Kříž letectva udělovaný za neoperační službu.
F/Lt Václav Jícha pak měl za svým jménem DSO, CDG. DFC a AFC !
Film otevřete ZDE