Panely VK26-VK30 Foto 333 - 402

 

Panel XXVI Jednomotorový a stíhací výcvik čs. pilotů RAF   

333. Skupina československých pilotních žáků se svými instruktory u dvojplošníku

        Tiger Moth – letecká škola počátečního výcviku Shellingford 1943.

334.  Letecký instruktor čs. pilotních žáků u 3. Elementární letecké pilotní školy EFTS

         - Elementary Flying Training School  F/O = npor. Raimund Půda v Shellingfordu

335. Čs. pilotní žák startuje ke svému prvnímu sólovému letu s Tiger Mothem

        - Shellingford

336. Pilotní žák Sgt = čet. František Štajner v kabině Miles Masteru Mk III

        - Terrin Hill

337. Zkušení váleční piloti působili jako instruktoři bojového výcviku u Jednotky

        Operačního výcviku  - Operational Training Unit/OTU/

         - P/O Otakar Hrubý ve svém Spitfiru Mk I – OTU 57 v Hawardenu.

338. Zleva Sgt. Netopil, Sgt. Lisický, instruktor Sea, Sgt. Sokol, vpředu

        Sgt Ročovský u 9. Pokračovací letecké pilotní školy /SFTS/ Hullavington

        počátkem roku 1941 – Service Flying Training School.

339. V období 1942 až 1943 byli čs. letci školeni na pokročilém cvičném letounu

        Miles Master Mk III – 5. SFTS v Terrin Hill.

340. Trosky Harvardu IIB od 5. AFU = Advanced Flying Unit – Jednotky pokročilého

        létání pilotovaného Sgt. Juliem Šofrankem – Buxton 11. listopadu 1944. 

341. Během 1940 – 1942 absolvovali čs. piloti bojový výcvik u OTU 55 – Operační

        výcvikové jednotky v Ushworthu na Hurricanech Mk I

342. Sgt. Josef Štyvar s britským přítelem na křídle Spitfiru Mk I v létě 1942

        - 57. OTU Hawarden

343. Sgt. Jaroslav Kořen u Spitfiru Mk IC byl jediným čs. pilotem, který zde prodělal

        výcvik – 73 OTU Abu Sír, Egypt rok 1944

344. U kurzu zahájeného 16. února 1943 prodělalo výcvik rovněž sedm čs. pilotů

¨       - 57 OTU Eshot

345. Četaři Palička a Štefánek u Spitfiru Mk II ve společnosti příslušnic Ženského

        Pomocného leteckého sboru WAAF – Women Auxiliary Air Force – 57 OTU Eshot

 

 Panel XXVII Základní a pokračovací výcvik čs. letců v Kanadě

346. Pilotní žák svobodník = Leading Aircraftsman /LAC/ Alois Štanc /vpředu/ a jeho

        instruktor v kabině Tiger Mothu na letišti De Winton, provincie Alberta

347. Tři zkušení piloti v De Wintonu působili jako instruktoři létání čs. pilotních žáků

        - zleva : F/O = por. Josef Flekal, F/Lt = škpt. Josef Kubát, F/Lt Karel Vildomec

348. Československý instruktor P/O = por. Vilém Murcek u Tiger Mothu na konci 1942

         - EFTS = Tréninková škola elementárního létání č. 31 - De Winton, Alberta

349. Čs. piloti při cvičném letu na letounu Fairchild Cornwall od EFTS 31 roku 1943

350. Žáci svobodníci Karel Peřina a Miroslav Moravec u dvojplošníku Boeing Stearman

        - De Winton, Alberta - podzim 1942

351. F/O Jindřich Vnouček působil jako instruktor navigace čs. pilotních žáků jak

        elementárního, tak i pokračovacího výcviku

352. Čs. a britští žáci - vpředu sedí zleva svobodníci Felix Šmolka a Tomáš Zrník

        - Moose Jaw, provincie Saskatchewan léto 1942

353. Svob. Jindřich Zářecký pojíždí s Harvardem od 34. EFTS – Základní letecké pilotní

        školy - ke startu - Medicine Hat, provincie Alberta

354. Generální inspektor Čs. leteckých sil navštívil čs. pilotní žáky a instruktory v létě

        1943 - Divizní generál Karel Janoušek KCB = Komtur lázeňského řádu v

        Medicine Hat, provincie Alberta

355. F/Lt = npor. Rudolf Zima působil v letech 1943-45 jako instruktor na Harvardech

        u Pokračovací letecké pilotní školy =  SFTS 13 + 34

356. LAC = svob. Josef Vavřík pilotuje Harvard 34. Základní letecké pilotní školy EFTS

         vybavený závěsy cvičných bomb.

357. Harvardy II B od 13. EFTS nad kanadskou krajinou počátkem roku 1945

358. Svobodník Julius Pick na předním sedadle Harvardu 13. EFTS počátkem 1945

        - North Battlefurth, Alberta

 

Panel XXVIII – Výcvik vícemotorového létání

359. Za řízením Oxfordu 32.Základní letecké pilotní školy EFTS je P/O Jiří Osolsobě

360. Skupina žáků vícemotorového létání 32. EFTS na jaře 1943

        - Moose Jaw, provincie Saskatchewan

361. Airspeed Oxford před startem - Moose Jaw

362. Čs. pilotní žáci za řízením Cessny Grane 4. EFTS nad provincií Saskatchewan

363. F/Lt = kpt. Josef Kubák uprostřed svých žáků na jaře 1945 - EFTS 4, Saskatoon

364. Na Avru Anson MkV vyrobeném v Kanadě byla v Summerside vycvičena skupina

        čs. navigátorů u Školy všeobecného průzkumu č. 1 = No 1 General Reconnaissance

        School /GRS/ na ostrově Prince Edwarda.

365. Čs. žáci navigování u 8. Pokračovací školy pro letecké pozorovatele /AOS/

        Advanced Observer School v Ancienne Lorette v létě 1943 - v pozadí Ansony Mk.I

366. Cvičný let nad provincií Quebec s Ansonem typ I od AOS č. 8

367. Navigátoři ve výcviku npor. Hořejší, Daněk a Kervizer s kanadským pilotem

        Gaffinsem u Bristolu Bolingbroke od No 6 Air Gunnery School Školy palubních střelců

        -  Mountain View, provincie Ontario, červenec 1943

368. Nadporučíci Doležal, Šverma a Snídal u Liberátoru 10. britské perutě na

        Newfoundlandu – Gander, léto 1944

369. F/O = npor. Arnošt Šverma v kabině Hudsonu 5. britské perutě

370. Tři čs. navigátoři sloužili u 5. britské perutě v Torbay na jaře 1944

          - Consolidated Canso II A

 

Panel XXIX Peruť 313 1/3

371. Poplach - zleva Vancl, Halamášek, Jícha, Hochmal, Dohnal, Řezníček

        - Fairwood Common – květen 1942

372+ 373. TEXT o 313 - Heslo na znaku čs. 313. stíhací perutě bylo v češtině

374. TEXT o 313. peruti v českém jazyce - 313. peruť byla založena 10. května 1941 v

        Cattericku. Skóre 12, 1 V-1, pravděpodobně 7, poškozeno 14 a půl.Padlo 19, zajati 2

375. Text o 313 v angličtině  

376. Spifire 313. perutě - F/O = npor Jiří Kučera

377. Poručík Václav Jícha právě dostává hobla – zleva Hrubý, Kasal, Čáp, Otmar Kučera

378. Karel Mrázek je dekorován prezidentem Benešem – Hornchurch, 1941

379. Zleva Jícha, Čáp, Stočes, Foglar, Horák, Hloužek a Kasal se zpravodajským 

        důstojníkem.

380. Generální inspektor u 310. perutě – první zprava britský velitel 310 W/C plk Woodhall,

        naproti němu zleva štábní kapitán. Weber, major Hess a divizní generál Janoušek KCB.

381. TEXT o Čs Wingu - Při vyslání 152 letounů měl Wing 1 ztrátu. Dislokován v Belgii a

  +    Holandsku, 24. 3.  1945 doprovázel 900 letounů s výsadkovými kluzáky do prostoru

382. Wesselu na východním břehu dolního Rýna. Bojoval až do 8. 5.1945 a v Ruzyni přistál

        až 13. srpna téhož roku.

383 + 384. Tabulky - perutě, operační lety, operační hodiny a skóre.

385 +386. Tabulky - operační hodiny nad nepřátelským územím

 

Panel XXX Nejen peruť 313 2/3


387. Dva seržanti - piloti 311. perutě četaři Jaroslav Doktor a Josef Filler. Oba válku

        přežili.

388. Štábní rotmistr Vladimír Nedvěd MBE, DFC z 311

389 .Sgt. Hanzlíček z 312. perutě po opuštění Hurricannu padákem nad ústím řeky

        Mersey dne 10. října 1940 byl větrem zanesen nad moře, kde utonul.

390. Jiří Maňák byl první Čechoslovák pilotující Typhoon. Velel britské 198.Sqn a byl

        sestřelen u holandského pobřeží. Nouzové přistání na hladině naštěstí přežil – to

        byla u tohoto typu naprostá výjimka.

391. F/O = npor. Jan Laška zahynul při srážce se Spitfirem F/Sgt.= rotného Františka Fanty

         během cvičného letu nad hrabstvím Sussex 26. dubna 1944.

 392. Zleva : Četaři Řezníček, Truhlář a Brázda, P/O = por. Jícha, S/Ldr = mjr. Sinclair, F/O

         = npor. Fajtl - Leconfield červenec 1941

393. Piloti 313. perutě zahájili cvičnou i operační činnost 25. května 1941

         - Catterick a Spitfiry Mark = typ  I

394. Konec křídla Spitfiru Mk II A F/O  = npor. Karla Kasala byl nad bretaňským letištěm

        Morlaix ustřelen německým flakem - na letišti Park

395. F/Lt = kpt František Fajtl nejdříve velel letce A. Později byl jmenován velitelem

        122.britské perutě „ City of Bombay "

.       POZNÁMKA : Už 5. května 1942 byl S/Ldr Fajtl u St. Omer sestřelen a podařilo se

        mu Němcům uniknout a dostat se až do Španělska a přes Gibraltar 21. srpna zpět do

        Anglie-Viz kniha „ Sestřelen „ od nakladatelství OSTROV

396. V boji se šesti Fw 190 P/O Jiří Kučera 5. května 1942 odrazil všechny jejich útoky

        POZNÁMKA : Ten den byl skutečně perný - F/O = npor. Peřina z 312 vymanévroval

        a sestřelil tři Fw 190 ze čtyř, které se do něho tehdy pustily - viz kniha "Král nebe"

        nakladatelství OSTROV

397. F/Sgt. Prokop Brázda zahynul při havárii u Ipswich 24. dubna 1942, kdy zraněn od

        Fw 190 nad Ostende nedotáhl stroj domů.

398. Vlastní karikatura Sgt. Václava Truhláře na jeho Spitu RY-D od Sgt. Pavlíka.

        Truhlář byl sestřelen 10. dubna 1942 a padl do zajetí.

        POZNÁMKA : Čet. Pavlík zahynul 5.května 1942 při doprovodu Bostonů nad Lille,

        sestřelen Fockewulfy 190. Letěl tehdy jako Jíchovo číslo.

399. Velitel A letky F/Lt Václav Hájek u svého Spitfiru RY-K na letišti Horchurch

          - jaro 1942

400. Velitel letky „ B „ F/Lt Stanislav Fejfar u svého RY-F. Zabit nad Francií 17. května

        1942. POZNÁMKA : Když už naši stíhači po doprovodu Bostonů nad Bologne

        směřovali domů, F/Lt Fejfar se svým číslem F/Sgt. Miroslavem Borkovcem otočili

        zpět nad Francii pomstít Fajtla. Oba zahynuli naprosto zbytečně, sestřeleni přesilou

        Fw 190 - viz kniha Stanislava Fejfara „ Deník stíhače "

401. F/Lt Fajtl na tomto Spitfiru MK V RY-F vykonal od října 1941 do dubna 1942

        107 operačních letů.

402. Jíchův Spitfire po svípu nad Lille 5. května 1942. Ocas letounu mu poškodily Fw

        190, které sestřelily Pavlíka za ním.

        POZNÁMKA : Jíchova fenomenální akrobatická zručnost se Spitfirem mu zde

        zcela jistě zachránila život. I proto byl později F/Lt Václav Jícha DFC vybrán vrchním

        zalétávacím pilotem v Castle Bromwich Alexem Henshawem do jeho týmu a dostal

        dostal vyznamenání : AFC = Kříž letectva udělovaný za neoperační službu.

        F/Lt Václav Jícha pak měl za svým jménem DSO, CDG. DFC a AFC !

 

Film otevřete ZDE