Panel VK11 -Perutě 310 a 312
117-119 Text: 310. peruť byla založena 12. července 1940 v Duxfordu. Působilo v ní 106 pilotů, z
nichž bylo osm Britů. První boj s nepřítelem 26. srpna 1940. Padlo v boji 31, zajati 4
Skóre : 54 sestřelů, 19 pravděpodobně, 28 poškozeno. Letouny Hurricanne Mk I a II do
prosince 1941, Spitfiry různých verzí říjen 1940 - srpen 1945.
120.Pouze pilot Vavřínek přežil druhou světovou válku - zleva -Kotyba, Jícha, Hloužek, Vavř.
121.Znak 310. perutě
122.Po návratu z operačního letu - Sgt. Alois Dvořák Duxford 21. února 1941 Zleva : S/Ldr
Jeffries-Latimer DFC, Sgt. Březovský, Sgt. Dvořák, F/Lt. Doležal. F/O Zaoral, P/O Hanuš.
POZNÁMKA : S/Ldr.Latimer DFC byl u 310. původně instruktorem a kvůli jeho nárokům vůči našim pilotům, aby plnili rozkazy okamžitě, rychle a správně, mu Češi dali přezdívku „Venca fofr „.Po ukončení výcviku 310 se Jeffries-Latimer stal velitelem její letky B. I přes svoji rychlost reakce byl rovněž on společně s Dvořákem, Mlejneckým, Půdou sestřelen 5. 11. 1940 nad Kentem stíhačkami JagdgGruppe 26. Nikdo z výše uvedených tehdy nebyl zabit ani těžce zraněn. Sgt. Dvořák nouzově přistál u Gravesend Roche a S/Lt Latimer DFC v Hornchurch, Mlejnecký s Půdou vyskočili.
123.Sir Harold Sinclair v doprovodu velitele 310. perutě Sq/Ldr. Alexandra Hesse navštívil naši
peruť v Duxfordu během Bitvy o Anglii.
124.Bitvy o Británii se zúčastnilo 87 Čechů a Slováků. Sedm z nich padlo.
125.312. stíhací peruť byla založena 5. září 1940 v Duxfordu. První střetnutí s nepřítelem 8. října
1940.
126.Padlo 14, zajato 6 Skóre : 13 sestřeleno, 14 pravděpodobně, 9 poškozeno.
127.Velitel 312. perutě S/Ldr. Ambruš druhý zleva na letišti Duxford - Hlobil, Ambruš, Tyson,
Gillam, Duda.
POZNÁMKA : Ambruš ani Duda na svoji velitelskou funkci u 312 nestačili a skončili na Inspektorátě. Navíc Ambruš sestřelil Bristol Blenheim polské perutě. Nelichotivé skóre perutě 0 : 1.
128.Spitfire 312. perutě na stojánce v bojové pohotovosti - před zemním valem.
129.Zleva : stojí Liškutin, sedí Osendorf, Novotný, Tocauer, Ruprecht Harrowbeer 5. září. 1942
Panel VK12 -Bitva o Británii Fáze první
130.Údery Luftwaffe v první fázi a vzdálenost z německých základen k britským cílům.
131.Poplach !
132.Spasitelé
133.Noční bombardér Whitley
134. „ vafka „ při práci
135.Jihovýchodní Anglie i s anglickým komentářem
136 + 137.Vzdálenosti z britských základen k cílům v Evropě.
TEXT:
První fáze Bitvy o Británii trvala od 8. do 18. srpna 1940. Záměrem Luftwaffe bylo odlákat pozornost stíhaček RAF bombardováním měst na pobřeží a hodinu poté udeřit na britská letiště a vyřadit je z provozu. Tím by Němci RAF uzemnili a získali tak naprostou nadvládu ve vzduchu. Celkové ztráty Luftwaffe dosáhly 697 strojů, RAF přišla o 153 stíhaček,ale 60 pilotů se podařilo zachránit.
Fáze druhá
138.Přístavy na jižním pobřeží Anglie byly bombardovány často
139.Noční útoky se postupně stávaly nepřestávajícími.
140.Pozemní personál ošetřuje bombardér Hampden
141.Operační místnost
142.Za řízením Hampdenu
143.Bombardér Wellington byl použit k úderům na francouzské, belgické a holandské přístavy,
v nichž Němci soustřeďovali invazní flotilu do Británie
TEXT:
Druhá fáze byla zahájena 19. srpna údery Luftwaffe na britská letiště a letecké továrny ve vnitrozemí. Bylo sestřeleno 562 letounů oproti 219 strojům RAF. Daleko důležitější však byla ztráta pouze 87 pilotů RAF. Situace však zůstávala velmi vážnou.
Panel VK13 - Bitva o Británii Fáze III
144.Taktika Royal Air Force
145.U zaměřovače bombardéru
146.Král s královnou si prohlížejí způsobené bombardování Buckinghamského paláce
147.Vydrželi !
148.Před svým bombardérem
149.V operační místnosti
150.Londýn měl být vymazán z mapy
151.V kabině
152.V bombardéru
153.Tento letoun svrhnul 15. září bombu na Buckinghamský palác
154.Zničeno útočníkem
TEXT : Velení Luftwaffe se mylně domnívalo, že její nálety způsobily Královskému letectvu dostatečné škody k tomu, aby RAF už nebyla schopná bránit Londýn.
Během třetí fáze trvající od 6. září do 5. října 1940 bylo na britskou metropoli provedeno 38 velkých denních náletů. Situace dospěla ke svému zlomovému okamžiku 15. září při dvou masových útocích Luftwaffe, kdy Němci ztratili 185 letadel.
Protože Němci zesílili počty stíhačů doprovázejících své bombardéry a letících vysoko nad nimi, RAF musela na změnu taktiky Luftwaffe reagovat. Perutě Spitfirů dostaly za úkol mezi Londýnem a jižním pobřežím Anglie zaměstnávat vysoko letící Me 109, zatímco Hurricanny zaútočily na německé bombardéry ještě předtím, než tyto dosáhly oblasti Londýna.
Nepřítel ztratil ve třetí fázi Bitvy o Británii celkem 883 strojů.
Brzy ráno způsobila časovaná bomba velké škody na králově sídle. O pět dní později Němci bombardovali Buckinghamský palác znovu.
Jak Bitva o Británii pokračovala, poměr britských ztrát k německým stále rostl. Například 27. září 1940 Luftwaffe přišli o 99 letadel oproti 16 zabitým pilotům RAF, zatímco 5. října byl sestřelen jediný pilot Královského letectva při ztrátě 16 letounů nepřítele.
Panel VK14 - Českoslovenští piloti v Bitvě o Británii
155.Na letišti v severní Francii - Me 109 E
156.Stopy leteckých bojů nad Londýnem koncem léta 1940
157.Čs. stíhači přidělení k peruti 111 hlídkují nad v říjnu 1940 nad severním Skotskem
- Hurricanne Mk.I
158.Zleva : S/Ldr = škpt. Brian Lane DFC, P/O = por. František Doležal a F/Lt = kpt.Wilfried
Clouston DFC u 19. stíhací perutě ve Fowlmere - polovina září 1940
159.Vrchní velitel Stíhacího letectva RAF během Bitvy o Británii - Air Chief Marshall Sir Hugh
Dowding
160.Jedna z vítězných zbraní Britů - radar
161.Dozbrojován municí 0,303 palce = 7,7 mm do svých osmi kulometů Browning
- Spitfire Mk. I stíhací perutě 19
162.P/O Hradil byl sestřelen 5. listopadu a zřítil se do moře - Spitfire IIA ve Fowlmere.
163.Od července do prosince 1940 zabily útoky Luftwaffe 23 tisíc britských civilistů.
164.P/O Karel Mrázek sestřelil 11. listopadu dvě italské stíhačky FIAT CR 42 - u perutě 46
ve Stapleford Tawney
165.Uprostřed stojí stroj, s nímž Sgt. Jiří Kučera dosáhl dvou sestřelů a dalších dvou
pravděpodobně - Hurricanne 238. perutě v Chiboltonu konec září 1940
166.P/O Jiří Macháček bojoval od října 1940 v nejvytíženějším sektoru obrany Britských
ostrovů - Tangmere peruť 145
167.Nejúspěšnější stíhací pilot Bitvy o Británii Sgt. = čet. Josef František dosáhl u polské
perutě 303 nesoucí název Tadeusze Kosziuszka 17 sestřelů.
168.Zahynul 25. října 1940, když se v souboji s Me 109 srazil s jiným Hurricannem
P/O Vilém Göth půjčený britské peruti 501
Panel VK15 - 310. stíhací peruť
169.Piloti československé 310. stíhací perutě. Válku jich přežilo jen několik
170.Uznání vyjádřené stiskem ruky Sira Archibalda Sinclaira při jeho návštěvě
v Duxfordu - zleva : S/Ldr. Hess, Sir Archibald Sinclair, Sgt. Zima, Sgt. Šeda
171.Hurricanne Mk.I a členové pozemního personálu - Duxford leden 1941
172.Po návratu z operačního letu 31. srpna 1940 S/Ldr. Hess vysvětluje svou taktiku, kdy
sestřelil Me 109 a Do 17.
173.S tímto Hurricannem Mk I NN-D sestřelil Sgt. Fürst v září 1940 dvě německá letadla
jistě a jedno pravděpodobně.
174.Sestřelen Messeschmittem 109, utrpěl toho dne těžké popáleniny
- Sgt. Koukal krátce před 7. zářím.
175.P/O Fechtner dosáhl čtyř jistých vítězství a jednoho pravděpodobně. Zahynul při
srážce ve vzduchu 29. října 1940.
176.Sgt. Dvořák se zabil, když 24. září 1941 přelétal se svým Hurricannem Mk II
z Monrose do Dyce a v mlze vrazil do kopce Leachie Hill u Stoneheavenu.
177.Šest Hurricanů 310. perutě nad letištěm Martlesham Heath v červenci 1941.
178.Pozemní personál při posledních úkonech přípravy stroje ke startu je pozorně
sledován pilotem stroje P/O Hyblerem - Duxford jaro 1941
179.Zastřelování osmi Browningů Hurricannu Mk. IIA
180.Před Hurricannem Mk. II A piloti popisují letecký souboj
- zleva Sgt. = čet. Šrom a F/O = npor. Burda
181.Piloti 310. perutě na letišti Martlesham Heath v červenci 1941
- čtvrtý zleva S/Ldr. = škpt. František Weber
Film otevřít ZDE