Panel XLVI - USAAF 1944
618. V součinnosti se systémem „Freya“ byl tento radar používán k určení bližší pozice
bombardérů - Würzburg-Reise umístěný ve Vejprnici.
619. Podobné tiskoviny informovaly o nebezpečí leteckých útoků- civilnímu obyvatelstvu
620. Pomůcka pro obyvatelstvo poskytující informace o vzdálenosti nepřátelských
bombardérů – Pásmové rozdělení
621. Naštěstí ne všechny bomby po nárazu na zem explodovaly - díky Bohu
622. Kanón 88 mm těžkého německého flaku - obávaná zbraň
623. Trosky jednoho z prvních amerických letadel sestřelených nad naším územím –
B-24 Liberátor typ II číslo 42-40662 od 98. bombardovací skupiny 15. Letecké
armády USA - Lhenice 22. února 11. února 1944
624. Tento cíl byl poprvé vážně zasažen 12. května 1944. Během války byla tato rafinerie
nejčastěji bombardovaným cílem v naší zemi – hydrogenační provoz Sudetenlaendische
Treibstoffwerke /STW/ v Záluží u Mostu vyrábějící syntetické pohonné hmoty.
625. Jedinečná fotografie Liberátoru 55. Bombardovacího wingu 15. USAAF nad
Pardubicemi - 24. srpna 1944. POZNÁMKA : Svaz B-24 směřující zpět do Itálie byl
u Strmilova v jižních Čechách napaden stíhačkami Luftwaffe a tři bombardéry byly
sestřeleny. Pád stroje Lt. J. W. Jamese 42-52479 u osady Vlčice byl pozorován tehdy
devítiletým Boleslavem Povolným. Jeho vyprávění najdete pod "Články" a "Letecký boj
nad Strmilovem 24. 8. 1944"
626. Stroje 97. bombardovací skupiny shazující svůj náklad nad Pardubice - B 17G 24. 8. 44
627. První Mustang sestřelený nad naším územím nouzově přistál u Kyjova 30. června 1944
- P 51D č.44-13487
628. Oficiální záznam trasy letu 15. USAAF během útoku na Pardubice a Kolín- 24. 8. 1944
629. Po náletu - Rafinerie Fanto Pardubice
630. Trosky B-24 č. 42-52479 od 464. bombardovací skupiny 15. letecké skupiny USA
- Vlčice 24. srpna 1944
631. Trosky téhož bombardéru. Přežil pouze boční střelec Sgt. Amer, devět členů posádky
Lt J. W. Jamese zahynulo - stroj 42-52479
632. Vrak B-17G číslo 42-107282 u Oseka. Pět členů posádky přišlo o život
- Lt. C. W. Edwards
633. Tento bombardér byl sestřelen na břehu řeky Bečvy mezi Osekem a Lipníkem nad
Bečvou v poledne 22. srpna 1944 - B-24 č. 4251692. Cpl Zebersky zabit.
634. Po nouzovém přistání u Napajedel 14. října 1944 byli dva členové posádky zastřeleni
gestapem - B 17G Lt. W. J. Wjeniega
635. Posádka Lt. Thomase Westa. On a další čtyři členové zahynuli u Troubek nad Bečvou
17. prosince 1944 - B-24 č. 44-41016
636. Trosky domů po náletu 15. USAAF - Hodonín v listopadu 1944
Panel XLVII - Letecká bitva nad Krušnými horami 11. září 1944
637. Mapka trasy letu
638. B-17G v letu
639. Me 109G od Jagd Gruppe 4
TEXT slyšený : Největší letecká bitva nad územím Čech a Moravy se odehrála 11. září
1944 nad pohraniční oblastí Krušných hor mezi Jagdgruppe 4 a Bomber Group 100 osmé
USAAF. Čtrnáct létajících pevností B-17 z 36 bylo sestřeleno stíhačkami JG 4. Většina
z nich se zřítila v blízkosti české vesnice Kovářská. Ostatní stroje této BG pokračovaly k
cíli. Více než 30 stíhaček JG 4 bylo v boji 11. září zničeno, což je vice, než 50 procent.
640. Pouze zásah Mustangů Tiger Group 339 a Fighter Group 55 zachránil Bomber Group
100 před úplným zničením - TG si nárokovala onoho dne 16 letadel od JG 4.
641. Stroj poručíka Romera explodoval nad Kovářskou. Ocas bombardéru spadl na střechu
místní školy - B-17G číslo 42-102667
642. Jeden motor bombardéru č. 42-102695 byl nalezen blízko domu číslo 2 v
Crottendorfu. POZNÁMKA : Už v dnešním Německu a bývalé NDR.
643. Jiný motor stroje 42-102667. Čtyři členové posádky por. Romera z 9 se zachránili.
644. P/O Kinnner od Jagd Gruppe 4 byl zasažen doprovodnými Mustangy a musel
nouzově přistát.
645. Kabina bombardéru por. Hollidaye, jenž vybuchnul nad Crottendorfem. Přežili
pouze čtyři muži ze stroje č. 102695
646. Pilot JG 4 rotmistr Heinz Schliefen byl sestřelen u Kinnheide a zabit.
647. B-17 G kapitána Harrese havarovala na břehu Anglie při pokusu dotáhnout to zpět na
základnu - číslo stroje 43-37823
648. Část letky 5 = Staffel 5 perutě 2 = Sturmanngruppe 2 stíhací skupiny 4 - JG 4 si 11.
září činila nárok na sestřel několika bombardérů BG 100 - Fw 190 A8 RG
„Sturmbock " POZNÁMKA : Byl pancéřován, aby odolal palbě střelců amerických
bombardérů. Proto byl těžký a před Mustangy se zachraňoval střemhlavým letem.
. Ve svazu stíhaček Luftwaffe jich byla vždy maximálně desetina. Jejich úkolem bylo
rozbít kompaktní box amerických bombardérů. Zbytek práce pak měly za úkol lehčí
stíhačky Luftwaffe
.649. Stíhací pilot Fighter Squadron 503 od Fighter Group 39 sestřelil 11. září čtyři stroje
Jagd Gruppe 4 - Lt. Francis Goddard.
POZNÁMKA : Masové nasazení Mustangů poháněných motorem Rolls Royce
Merlin, které mohly díky svému extrémně dlouhému doletu bombardéry 8. a 15.
USAAF doprovázet po celou jejich trasu letu se okamžitě projevilo na účinnosti
bombardování německých rafinerií. - Viz panel XLIV. P 51D zásadní měrou ovlivnily
průběh druhé světové války na evropském bojišti.
Panel XLVIII Konec letecké války v Evropě
650. Střemhlavé "štuky" Luftwaffe nasadila od prvního dne druhé světové války. Pokud ale
narazily na rovnocenného soupeře, jejich sláva hrdinů bleskové války rychle pohasla a
proto ke konci války nebyly často vůbec nasazovány do boje - Ruzyně květen 1945
651. Leták vydaný ještě před skončením 2. světové války v Evropě informuje, že na území už
osvobozeném Rudou armádou byla ustavena nová vláda. Ta ještě projde změnami a bude
složena z demokratických představitelů odboje a těch, kteří proti fašismu bojovali v
zahraničí. POZNÁMKA : Letcům RAF sovětská poválečná správa všemožně bránila
vrátit se do vlasti hned po 9. květnu a příslušníci pozemního vojska po své účasti na
přehlídce na Staroměstském náměstí v Praze museli odjet zpět za demarkační čáru v
americké zóně západních Čech. Člen výsadku Platinum-Pewter kpt. Nechanský se za
pražského povstání s gen. Kuttelvašrem podílel na jeho vojenském velení. Jakmile
komunisté převzali 25. 2. 1948 v Československu moc, byli oba zatčeni a vězněni. Kpt
. Nechanský byl odsouzen k smrti a v červnu 1950 popraven.
652. Me 262 po nouzovém přistání u Mělníka v květnu 1945. POZNÁMKA : Piloti Luftwaffe
se snažili uletět se všemi proudovými stroji mimo sovětskou okupační zónu. Čekal by je
sovětský gulag, jako nejúspěšnějšího stíhače Luftwaffe Hartmanna, kterého Sovětům
Američani předali u Čimelic a zpět do Německa se vrátil až za 10 let, a to pouze díky
vyjednávání kancléře Spolkové republiky Německo Konráda Adenaura v Moskvě.
653. Ocas zničeného Fw 190
654. Trosky stíhačky Jagd Gruppe 52 Luftwaffe v Německém - dnes Havlíčkově Brodě
655. Nouzové přistání Fockewulfu 190 v Brně na letišti Slatina v dubnu 1945
656. Stíhací skupina FG 339 útočila jak na železniční síť, tak na Me 262. Cpt. Rauffer byl
zabit ve svém Mustangu 17. dubna 1945 u Boršova nad Vltavou
657. P-51D Lt. Monnahana nouzově přistál u Prahy 17. dubna 1945
658. Exploze muničního vlaku u Kaznějova po útoku amerických stíhaček 17. dubna
659. Stíhačka 44-14277 Lt. B. L. Griffitha sestřelená na jih od Prahy 16. 4. 1945
660. Lt J. C. Campbell od FG 339 sestřelil 17. dubna nad Čechami jeden proudový
Messerschmitt 262
661. Formace strojů 398. Bomber Group při jednom z posledních bojových letů 8. USAAF
Cíl - Škoda Plzeň 25. dubna 1945
662. Nálet na plzeňskou Škodovku 25. dubna ji téměř úplně zničil. Mělo to smysl ?
663. Posádka Lt A. G. Lovetta se zachránila po nouzovém přistání u Albertsdorfu
- B 17G č. 43-385101 od 384. Bomber Group
664. Místo havárie posledního amerického letce, jenž zahynul v druhé světové válce v
Evropě - Lt. W. P. Kirkham, Trhanov, 30. dubna 1945
665. Leták poučující české civilní obyvatelstvo, aby Spojence informovalo o pohybu německé
armády, jejich minových polích, a napomohli tak rychlejšímu osvobození své vlasti.
666. Poručík S. G. Stěpanov sestřelený na Airacobře 8. května 1945 u obce Klíny v severních
Čechách byl posledním sovětským letcem, který za druhé světové války v Evropě
zahynul v boji.
Panel IL - Návrat čs. letců do vlasti
667. Sovětské Il2m3 na letňanském letišti v Praze - květen 1945
668. Ministr národní obrany Ludvík Svoboda při projevu 22. května na letišti Letňany
669. Slavnostní přehlídka příslušníků 1. československé letecké smíšené divize 22. 5. 1945
670. Posádka jednoho ze dvou dopravních Avro Anson, které přistály na Ruzyni 14. června
1945 - P/O Ludikar, F/O Pavelka, F/Lt Hřebačka. POZNÁMKA : Právě oni přinesli
našim letcům v Anglii netrpělivě čekající na rozkaz k návratu do Prahy první zprávy z
vlasti. Od nich se například František Peřina dozvěděl, že jeho manželka Anna válku
přežila, přestože byla pro ukrývání Židů odsouzena k trestu smrti. Anna se v německém
vězení se potkala i s Miladou Horákovou, kterou komunisté v červnu 1950 odsoudili k
smrti a oběsili.
671. Vrchní inspektor Čs. letectva Karel Janoušek KCB v Hendonu těsně před odletem do
Prahy 13. srpna 1945.
672. Vřelé přijetí letců z Anglie na letišti Ruzyně 13. srpna
673. Nové Spitfiry MK IXE na ruzyňském letišti 13. 8. 45. Zleva : pplk. Doležal. Generálové
Janoušek a Boček POZNÁMKA : Dělnická vláda po únoru 1948 prodala většinu
Spitfirů do Izraele, a tím porušila mezinárodní embargo uvalené na nově vzniklý
židovský stát. Bez Spitfirů a Messeschmittů s motorem Jumo označených S-199 by
Izrael zcela jistě prohrál. Právě čtyři stíhačky S-199 dne 29. května 1948 nedaleko Tel
Avivu rozprášily kolonu nepřátel postupující na město.
674. Ruzyně 13. Srpna 1945
675. Velitel Československého Wingu pplk. Hlaďo se po příletu do Prahy hlásí generálu
Bočkovi - Ruzyně 13. 8. 1945. POZNÁMKA : Naši letci měli přiletět už o týden dříve,
let přes Evropu jim znemožnilo špatné počasí.
676. Příslušníci 312. stíhací perutě doma
677. Před svým Liberátorem příslušníci 311. perutě POZNÁMKA : Některé posádky
i nadále zůstávaly v Anglii pro uvažované nasazení na Dálném východě proti Japoncům
678. Přehlídka na Staroměstském náměstí 18. srpna 1945. Zleva v první řadě pplk :Kubita,
Hlobil, Čermák a Duda
Panel L - Doma v mírových posádkách
679. Spitfiry 312. perutě na letišti Planá u Českých Budějovic 22. září 1945
680. Skupina bývalých pilotů RAF před Fockewulfem 44 na Leteckém dnu v Českých
Budějovicích v roce 1946
681. Do roku 1946 byly Liberátory 311. perutě používány k dopravním účelům na trase
Blackbush-Bourget-Praha
682. V letecké škole v Českých Budějovicích byly používány různé typy letounů – Spitfiry
Mk IXE, C 104, C 106 a rovněž C2.
683. Velitel 24. bombardovacího pluku vyzbrojeného Mosquity S/Ldr = mjr Mansfeld na
letišti Plzeň-Bory 1947
684. Velitel Druhé letecké divize má projev u Památníku čs. letců - W/Cdr = pplk. Jaroslav
Hlaďo České Budějovice 1946
685. Slavný akrobatický pilot před svým vystoupením na dvojplošníku Aero C4 – štábní
kapitán Josef Flekal
686. Bombardér Aero C3 Siebel 24. bombardovacího pluku v roce 1947 POZNÁMKA :
Také na Siebelech uletěli někteří bývalí příslušníci RAF po 25. únoru 1948
z Československa na Západ
687. Střemhlavé bombardéry sovětské výroby Petljakov 2 používané 25. Bombardovacím
plukem v Plzni od roku 1947
688. Snímek stíhacích bombardérů De Havilland Mosquito 24. Bombardovacího pluku
na leteckém dni v Plzni roku 1947.
Film otevřít ZDE
Panel LI - Nebudou nikdy zapomenuti
689. Trosky bitevníku I2m3 sestřeleného u Petrovic – Závady německým flakem 88 mm
během osvobozování Ostravska 19. dubna 1945. Por. Slatinský i des. Bilka zahynuli
690. Zde 28. dubna uhořel střelec Il2m3 desátník Ján Vaculík
691. Iljušin 10 na Památníku v Ostravě
692. Starý Hrozenkov ?
693. 23 náhrobků – Hřbitov Praha Olšany
694. Mostecké letiště - dvěma mužům B17G 43-37597 Earthquake McGoon zabitým 17. 4. 1945
695. Vrtule a pamětní deska - kde ?
696. Pamětní deska – kde ?
697. Troubky nad Bečvou - šesti členům posádky B 24 číslo 44-41016 Lt Thomase
Westa padlým 17. 12. 1944
698. Dubeč západní Čechy
699. Památník dopravním letcům – Ruzyně
700. Přerov - třída gen. Janouška
701. Památník letců Prostějov - hlavní hřbitov na Brněnské ulici
702. Přerov - třída gen. Janouška
703. Praha – Dejvice
704. Letecký den v Pardubicích a veteráni RAF
705. Český Těšín
706. Praha - Ruzyně staré letiště
707. Petrovice- Závada u Karviné - 19. 4. 1945
708. Petrovice- Závada s křížem – 28. 4.
709. Petrovice u Karviné – děti a letci u Památníku na hřbitově, kde byli pohřbeni rotmistr
Pavol Slatinský a desátník Ján Bilka.
TEXT namluvený
Desítky pomníků a pomníčků rozesetých po celé naší republice vznikly jako symbol díků
a úcty. Připomínají nám vesnice a města, hrdé na své rodáky, kteří ve svých nejlepších
letech neváhali a opustili svou rodnou zem, tak samu díky Mnichovské „dohodě“.
Když se díváme na pomníky a do očí těch, jenž přežili, musíme se ptát : Jsou naše díky
opravdu dostatečné ? Mnoho pamětních desek a pomníků těch, kteří padli na západní
frontě druhé světové války, bylo po 25. únoru 1948 komunisty zničeno a pouze některé
byly po listopadu 1989 znovu vybudovány. Od té doby se objevilo několik desítek
nových pamětních desek stejně jako velkých pomníků ať z iniciativy jednotlivců, úřadů
obecní či krajské správy nebo spolků jako důkaz hrdosti Českého národa na oběti svých
předků. Doufejme, že nikdy nezapomeneme!
POZNÁMKA : V článku Toma Dolezala „Czechoslovak RAF airmen remembered in
their homeland in 2012“ vloženém na www.fcafa.wordpress.com dne 30. listopadu
najdete také fotografie památníků na brněnském letišti, Jackově, na Olšanském hřbitově
v Praze, Otaslavicích, Žatci a pamětní desky v Čelákovicích a Luži.
Film oteřete ZDE