Panel XLI - Smíšená letecká divize - 1sld - 2/4
TEXT : První smíšená letecká divize se skládala ze dvou stíhacích a jednoho bitevního
pluku na Il-2m. První stíhací pluk měl La5FN a druhý La7
541. Letňany 22. května 1945 – Ministr národní obrany gen. Svoboda čte projev, druhý zleva
gen. Boček, pátý Zdeněk Nejedlý, po převzetí moci komunisty 25. 2. 48 ministr kultury
542. Prezident Edvard Beneš dekoruje zástavu 1 sld - Letňany 22. května 1945
543. První „dělnický„ prezident Klement Gottwald s prvním velitelem Československého
pěšího praporu a později armádního sboru formovaného v Sovětském svazu a později
prezidentem Československé socialistické republiky generálem Ludvíkem Svobodou ve
společnosti letců.
544. Schéma první smíšené letecké divize. Byla vytvořena narychlo v lednu 1945 jako
politická protiváha československých perutí RAF v Británii.
545. 1 sld disponovala dvěma rychlými střemhlavými bombardéry Pe 2. Jeden pilotovaný
Ryplem přistál 9. května 1945 v Praze, ale do průběhu povstání už samozřejmě nezasáhl.
546. Personální složení 1 sld – počty tabulkové
547. Skutečné personální stavy 1 sld 25. ledna 1945 - v den jejího vzniku
548. Bojové výsledky 1. Sld - Letci první smíšené divize ve vzdušných bojích sestřelili 3
nepřátelské letouny, z toho dva Fw 190 a jeden Me 109 G. Na nepřítele shodili 3700
tříštivých a protitankových bomb o celkové hmotnosti přes 80 tun, vystřelili 600 raket a
asi 125 tisíc nábojů různých druhů
549. Přehlídka 1. sld - letiště Praha Letňany 22. května 1945
550. Letňany 17. května 1945
551. TEXT projevu prezidenta Beneše k letcům 1.sld 1. června - „Bojovali jste v letectvu
Rudé armády. Teď budete budovat naše vlastní letectvo. Naše zbraně musí být co
nejlepší, aby nám umožnily být spojencem Sovětského Svazu"
552. TEXT projevu v anglickém jazyce.
Panel XLII Smíšená letecká divize - 1.sld - ¾
553. pplk. Rypl, prezident Beneš, npor. Kolembus
554. Gen. Svoboda a velící důstojníci 1. sld - mjr. Klán, mjr Fajtl, pplk. Rypl, mjr. Haluzický
a major Guljanič
555. La 7 - letiště Balice u Krakova POZNÁMKA : další piloti 1. pluku : Palatický,
Solár, Ondrej Kostík, Jan Skopal, Michal Pridala, Antonín Droppa, npor. Michal Minka
/zahynul při srážce s jinou La 5 FN dne 20. 4. 1945/ svob. Jozef Síč zahynul na letišti
Przeworsk při cvičném letu 6. 12. 1944. Velitel první letky npor. Chábera, druhé npor.
Šrom a třetí npor. Kolembus.
556. Letňany 22. května - před lavočkami rotmistr Peter Chebeň
557. Mráz, Motyčka, Loucký, Chábera, Borovec, Šrom. Vendl, Píka, Mareš
558. Přehlídka pluku – Poremba, Polsko 26. 4. POZNÁMKA : Z řad Československého
armádního sboru se k letectvu přihlásilo 90 mužů. Absolvovali základní výcvik v Telavi
a pokračovací ve Vjaznikách
559. Przemysl, Polsko 1944
560. Dopravní licenční Dakoty Lisunov 2 sloužily rovněž k přesunu druhé skupiny
pilotních žáků z Krosna do Krakova
561. Balice - 2. letka 2. stíhacího pluku odpočívá po výcviku. POZNÁMKA : La 7 se třemi
kanóny 20mm a rychlostí až 665 v hodině byly ve výzbroji 2. Stíhacího pluku, ale do
bojů vůbec nezasáhly. Bylo jich vyrobeno 5753 kusů. Slovenští pilotní žáci na nich byli
cvičení hlavně bývalými piloty RAF a později 1. stíhacího pluku. Příslušníci – Teodor
Obuch/ velitel letky/, čet. Michal Jánoš, Ján Gajdoš, Ondrej Bunta, vel. letky Stanislav
Hlučka, rtm. Július Mudroň - havárie 27. dubna 1945
562. Pozemní personál byl převážně tvořen Rusy a Ukrajinci
563. Letiště Krosno, Polsko – posádky střemhlavých Il2m3
564. Telavi září 1944 a skupina čs. pilotních žáků základního výcviku
565. V zámku Stubno byli ubytováni příslušníci 3. bitevního pluku
Panel XLIII 1. čs. smíšená letecká divize 4/4
566. Velitel bitevního pluku mjr. Mikuláš Guljanič
567. Il 2m3 byl navzdory svému zadnímu střelišti často doprovázen Lavočkami 5 FN
568. Pozemní personál 3. pluku v Albrechtičkách, kde byl od 10. do 15. května 1945
- zleva svobodník Majer, četař Paulus, desátník, Senderák, desátník Gričenko
569. Šturmovik Il2m3 rotného Chebeně po návratu z boje v dubnu 1945 – Poremba
570. Il2m 3 startuje z letiště Poremba nad Ostravsko
571. Ostrava byla posledním průmyslovým centrem, které v dubnu 1945 německou
armádu ještě zásobovalo zbraněmi a municí. Proto ji Hitler rozkázal bránit do
posledního muže
572. Piloti třetího pluku - zleva Jankovič, Holka, Čavojský
573. Jako střelec Il2m 3 pilotovaného Videršpanem, rotný Richard Husman 16. dubna
1945 sestřelil Fw 190 a byl těžce raněn. POZNÁMKA : Jako bývalý příslušník RAF
proslul svou knihou „Nebeští jezdci„ vydanou pod pseudonymem Filip Jánský poprvé
1964 a pak 1990 nakladatelstvím Mladá fronta v nákladu 110 tisíc ks. Roku 1968 bylo
dílo zfilmováno a po sovětské srpnové okupaci komunistickou propagandou zakázáno
promítat na více než 20 let.
574. Příslušníci 3. pluku. Zleva : Bornemyza, Goralík, Novotný, Fencl, Osvald, Šinglovič,
Kolembus, Guljanič, Rypl POZNÁMKA : Další příslušníci třetího bitevního pluku :
kpt. Šinglovič, Ňižňanský, npor. Fencl, rtm. Majchrák, Vidršpan střelec Husman, Chebeň
střelec Pecho, Novotný, Imrich Košikár, Holka, Jankovič, Čavojský, Božík, Goralík, rtm.
střelec Ján Vaľko, Jozef Mejo + střelec Štefan Čech, Šebesta + střelec Turzejev, Gron
Žlnka, Vavrovič + střelec Činčár, rtm. Slatinský Pavol + des.Bilka Ján - padli 19. 4. 45 u
Petrovic zasaženi kanónem 88 mm. Hořeli už ve vzduchu a jsou pohřbeni v Petrovicích.
575. Velitelé 1. sld : zleva mjr. Guljanič, mjr. Trifonov, mjr. Fajtl
576. Pozemní personál 3. pluku u střemhlavého bombardéru Il2m3 „šturmovik“
577. Příslušníci 3. bitevního pluku – Přemyšl, Polsko, podzim 1944
578. Příslušníci letky Mikuláše Šingloviče 3. pluku u La 5 FN – přehlídka 26. 4. – Poremba
579. Důstojníci 3. pluku - zleva kpt. Kubica, škpt. Navrátil, čtvrtý mjr. Guljanič, šestý kpt.
Ňižňanský
580. Pancéřovaný Iljušin 2m3 už byl na rozdíl od jednomístného Il 2 dvoumístný kvůli
nutnosti bránit se také proti útokům stíhaček Luftwaffe zezadu.
581. Střelec ale nebyl zepředu chráněn pancéřováním a mnoho jich bylo zabito nebo zraněno.
Panel XLIV - Letecká válka nad Čechami a Moravou
582. Cíle 8. USAAF
583. Avro Lancaster - Bomber Command RAF
584. B 17G 450. Bomber Group 8. USAAF
585. De Havilland Mosquito – RAF
586. Handley Page Halifax RAF Bomber Command
587. B-24 Liberator - 15. USA Air Force
588. Mustang 339 Fighter Group 8. USAAF
589. Mapa Protektorátu Čechy a Morava
590. Leták pro civilisty
591. TEXT - Ofenzíva 15 USAAF
592. P 47 Thunderbolt
593. P 38 Lightning
TEXT : Ačkoliv byly rovněž na území Protektorátu cíle vojenského charakteru, byly
příliš vzdálené pro dvoumotorové bombardéry ze základen v Británii. Denní nálety
nálety bombardérů 8. letecké armády USA na jaře 1942 a především lety 15. USAAF
z Itálie od 2. 11. 1943 nadělaly daleko více škody nejen zdejšímu průmyslu zásobujícímu
německou armádu, ale také civilnímu obyvatelstvu. Od léta 1944 byla většina bomb
svržena na rafinerie, což byla taktika velice účinná, jenž od června 1944 do května 45
podstatně omezila mobilitu německé armády i letectva. POZNÁMKA : Díky nasazení
P 51D Mustang s dlouhým doletem tak konečně mohl být potenciál bombardérů nerušeně
využit a válka tím byla nepochybně zkrácena.
594. Pardubice po útoku RAF na rafinerii z 21. na 22. července 1944
595. Klášter Emauzy zasažen bombami 8. USAAF 14. února 1945 POZNÁMKA : Spletli si
Prahu s Drážďanami ? Zřejmě ano, když se za nálet omluvili
596. Tempest Mk V Royal Air Force
597. Me 109 Luftwaffe POZNÁMKA : 15. USA Air Force utrpěla větší ztráty 29. srpna
1944 nad moravsko-slovenskou hranicí. Ze svazu směřujícího nad seřazovací nádraží v
Ostravě s cisternami a rafinerii v Přívoze bylo 9 B-17G sestřeleno a jeden B-24
havaroval. Bylo zabito 51 amerických letců 28 z nich bylo pohřbeno ve Slavičíně.
17. prosince 1944 byly hlavním cílem 15 USAAF rafinerie ve slezském Blechhammeru a
Odertalu, vedlejším cílem Ostrava. V boji mezi Jagd Gruppe 300 a doprovodem nad
Přerovskem a Ostravskem ztratil svaz 10 bombardérů a 3 stíhačky.
598. Letiště Plzeň Bory po útoku 8. USAAF
599. Železniční most u Chebu zničený útokem Invaderů 9. USAAF dne 10. dubna 1945
600. Fw 190 A
601. Proudová „ švalbína „ Me 262 od Jagdgruppe 77 Luftwaffe
TEXT : Ve srovnání s lednem 1944, už v červnu klesla výroba leteckého benzínu na 33 a
v září dokonce na pouhých 6 procent. Produkce motorového benzínu se v červnu 1944
propadla na 64 a v září na 42 procent !
Panel XLV - Royal Air Force 1942 - 45
602. Dobřany 17. dubna 1943 – zasažena bombami místo Škodovky Plzeň
603. Zásahy Škodovky Plzeň té noci
604. Letecký zpravodaj
605. Střepiny britských bomb po 17. 4. 1943
TEXT : Cílem RAF v noci z 16. na 17. dubna 1943 byla Škodovka Plzeň – největší
zbrojovka v Čechách. Bomby nešťastnou náhodou zasáhly psychiatrickou léčebnu
v Dobřanech. Tři noci předtím trefilo cíl pouze několik bomb. Proto bylo rozhodnuto
noční nálet zopakovat, ale jeho účinek byl žalostný.
606. Pardubice - Svítkov po nočním náletu RAF z 21. na 22. července 1944
607. Pohřeb civilních obětí náletu na Svítkov
608. Lancaster B Mk II P/O Jima Woyleye od 153. perutě. Všichni členové jeho
posádky byli zabiti při havárii u Aše v noci z 5. na 6. března
610. Část posádky Lancasteru CF 2 - vlevo W. Petrachenko a J. Williams
611. Útok německé stíhačky a havárii Halifaxu RG 502 DYQ u Volyně nepřežili v noci
z 5. na 6. března 1945 čtyři členové posádky F/O = npor. J. A. Harreye
612. Posádka F/O J. Alexandera. Všichni v noci z 5. na 6. 3. 1945 vyskočili padákem a
padli do německého zajetí u Měděnce.
613. Leták vydáván Říšským prezidiem
614. F/O Jim Alexander byl sestřelen v oblasti Krušných hor v noci z 5. na 6. 3. 1945
615. Flery nad Plzní v noci z 16. na 17. dubna 1945
616. Plzeň 17. dubna po náletu. Měl vůbec cenu ?
617. Rovněž při posledním nočním útoku ze 16. na 17. 4. 1945 na Plzeň trpěli civilisté
Film otevřít ZDE