Panely VK41-VK45 Foto 541 - 617

 

Panel XLI - Smíšená letecká divize - 1sld - 2/4

        TEXT : První smíšená letecká divize se skládala ze dvou stíhacích a jednoho bitevního

        pluku na Il-2m. První stíhací pluk měl La5FN a druhý La7

541. Letňany 22. května 1945 – Ministr národní obrany gen. Svoboda čte projev, druhý zleva

        gen. Boček, pátý Zdeněk Nejedlý, po převzetí moci komunisty 25. 2. 48 ministr kultury

542.  Prezident Edvard Beneš dekoruje zástavu 1 sld - Letňany 22. května 1945

543. První „dělnický„ prezident Klement Gottwald s prvním velitelem Československého

        pěšího praporu a později armádního sboru formovaného v Sovětském svazu a později

        prezidentem Československé socialistické republiky generálem Ludvíkem Svobodou ve

        společnosti letců.

544. Schéma první smíšené letecké divize. Byla vytvořena narychlo v lednu 1945  jako

        politická protiváha československých perutí RAF v Británii.

545. 1 sld disponovala dvěma rychlými střemhlavými bombardéry Pe 2. Jeden pilotovaný

        Ryplem přistál 9. května 1945 v Praze, ale do průběhu povstání už samozřejmě nezasáhl.

546. Personální složení 1 sld – počty tabulkové

547. Skutečné personální stavy 1 sld 25. ledna 1945 - v den jejího vzniku

548. Bojové výsledky 1. Sld -  Letci první smíšené divize ve vzdušných bojích sestřelili 3

        nepřátelské letouny, z toho dva Fw 190 a jeden Me 109 G. Na nepřítele shodili 3700

        tříštivých a protitankových bomb o celkové hmotnosti přes 80 tun, vystřelili 600 raket a

        asi 125 tisíc nábojů různých druhů

549. Přehlídka 1. sld - letiště Praha Letňany 22. května 1945

550. Letňany  17. května 1945

551. TEXT projevu prezidenta Beneše k letcům 1.sld 1. června -  „Bojovali jste v letectvu

        Rudé armády. Teď budete budovat naše vlastní letectvo. Naše zbraně musí být co

        nejlepší, aby nám umožnily být spojencem Sovětského Svazu"

552. TEXT projevu v anglickém jazyce.

 

Panel XLII Smíšená letecká divize - 1.sld - ¾

553. pplk. Rypl, prezident Beneš, npor. Kolembus

554. Gen. Svoboda a velící důstojníci 1. sld - mjr. Klán, mjr Fajtl, pplk. Rypl, mjr. Haluzický

        a major Guljanič

555. La 7 - letiště Balice u Krakova  POZNÁMKA : další piloti 1. pluku : Palatický,

        Solár, Ondrej Kostík, Jan Skopal, Michal Pridala, Antonín Droppa, npor. Michal Minka

        /zahynul při srážce s jinou La 5 FN dne 20. 4. 1945/ svob. Jozef Síč zahynul na letišti

        Przeworsk při cvičném letu 6. 12. 1944. Velitel první letky npor. Chábera, druhé npor.

        Šrom a třetí npor. Kolembus.

 556. Letňany 22. května - před lavočkami rotmistr Peter Chebeň

 557. Mráz, Motyčka, Loucký, Chábera, Borovec, Šrom. Vendl, Píka, Mareš

 558. Přehlídka pluku – Poremba, Polsko 26. 4. POZNÁMKA : Z řad Československého

        armádního sboru se k letectvu přihlásilo 90 mužů. Absolvovali základní výcvik v Telavi

        a pokračovací ve Vjaznikách

559. Przemysl, Polsko 1944

560. Dopravní licenční Dakoty Lisunov 2 sloužily rovněž k přesunu druhé skupiny

        pilotních žáků z Krosna do Krakova

561. Balice - 2. letka 2. stíhacího pluku odpočívá po výcviku. POZNÁMKA : La 7 se třemi

        kanóny 20mm a rychlostí až 665 v hodině byly ve výzbroji 2. Stíhacího pluku, ale do

        bojů vůbec nezasáhly. Bylo jich vyrobeno 5753 kusů. Slovenští pilotní žáci na nich byli

        cvičení hlavně bývalými piloty RAF a později 1. stíhacího pluku. Příslušníci – Teodor

        Obuch/ velitel letky/, čet. Michal Jánoš, Ján Gajdoš,  Ondrej Bunta, vel. letky Stanislav

          Hlučka, rtm. Július Mudroň - havárie 27. dubna 1945

562. Pozemní personál byl převážně tvořen Rusy a Ukrajinci

563. Letiště Krosno, Polsko – posádky střemhlavých Il2m3

564. Telavi září 1944 a skupina čs. pilotních žáků základního výcviku

565. V zámku Stubno byli ubytováni příslušníci 3. bitevního pluku

 

Panel XLIII 1. čs. smíšená letecká divize 4/4

566. Velitel bitevního pluku mjr. Mikuláš Guljanič

567.  Il 2m3 byl navzdory svému zadnímu střelišti často doprovázen Lavočkami 5 FN

568. Pozemní personál 3. pluku v Albrechtičkách, kde byl od 10. do 15. května 1945

        - zleva svobodník Majer, četař Paulus, desátník, Senderák, desátník Gričenko

569. Šturmovik Il2m3 rotného Chebeně po návratu z boje v dubnu 1945 – Poremba

570.  Il2m 3 startuje z letiště Poremba nad Ostravsko

571. Ostrava byla posledním průmyslovým centrem, které v dubnu 1945 německou

        armádu ještě zásobovalo zbraněmi a municí. Proto ji Hitler rozkázal bránit do

        posledního muže

572.  Piloti třetího pluku - zleva Jankovič, Holka, Čavojský

573. Jako střelec Il2m 3 pilotovaného Videršpanem, rotný Richard Husman 16. dubna

        1945 sestřelil Fw 190 a byl těžce raněn. POZNÁMKA : Jako bývalý příslušník RAF

        proslul svou knihou „Nebeští jezdci„ vydanou pod pseudonymem Filip Jánský poprvé

        1964 a pak 1990 nakladatelstvím Mladá fronta v nákladu 110 tisíc ks. Roku 1968 bylo

        dílo zfilmováno a po sovětské srpnové okupaci komunistickou propagandou zakázáno

        promítat na více než 20 let.

574. Příslušníci 3. pluku. Zleva : Bornemyza, Goralík, Novotný, Fencl, Osvald, Šinglovič,

       Kolembus, Guljanič, Rypl  POZNÁMKA :  Další příslušníci třetího bitevního pluku :

       kpt. Šinglovič, Ňižňanský, npor. Fencl, rtm. Majchrák, Vidršpan střelec Husman, Chebeň

       střelec Pecho, Novotný, Imrich Košikár, Holka, Jankovič, Čavojský, Božík, Goralík, rtm.

       střelec Ján Vaľko, Jozef Mejo + střelec Štefan Čech, Šebesta + střelec Turzejev, Gron

       Žlnka, Vavrovič + střelec Činčár, rtm. Slatinský Pavol + des.Bilka Ján - padli 19. 4. 45 u

       Petrovic zasaženi kanónem 88 mm. Hořeli už ve vzduchu a jsou pohřbeni v Petrovicích.

575. Velitelé 1. sld : zleva mjr. Guljanič, mjr. Trifonov, mjr. Fajtl

576. Pozemní personál 3. pluku u střemhlavého bombardéru Il2m3 „šturmovik“ 

577. Příslušníci 3. bitevního pluku – Přemyšl, Polsko, podzim 1944

578. Příslušníci letky Mikuláše Šingloviče 3. pluku u La 5 FN – přehlídka 26. 4. – Poremba

579. Důstojníci 3. pluku  - zleva kpt. Kubica, škpt. Navrátil, čtvrtý mjr. Guljanič, šestý kpt.

        Ňižňanský

580. Pancéřovaný Iljušin 2m3 už byl na rozdíl od jednomístného Il 2 dvoumístný kvůli

        nutnosti bránit se také proti útokům stíhaček Luftwaffe zezadu.

581. Střelec ale nebyl zepředu chráněn pancéřováním a mnoho jich bylo zabito nebo zraněno.

       

Panel XLIV - Letecká válka nad Čechami a Moravou

582. Cíle 8. USAAF

583. Avro Lancaster - Bomber Command RAF

584. B 17G 450. Bomber Group 8. USAAF

585. De Havilland Mosquito – RAF

586. Handley Page Halifax RAF Bomber Command

587. B-24 Liberator - 15. USA Air Force

588. Mustang 339 Fighter Group 8. USAAF

589. Mapa Protektorátu Čechy a Morava

590. Leták pro civilisty

591. TEXT - Ofenzíva 15 USAAF

592. P 47 Thunderbolt

593. P 38 Lightning

       TEXT : Ačkoliv byly rovněž na území Protektorátu cíle vojenského charakteru, byly

       příliš vzdálené pro dvoumotorové bombardéry ze základen v Británii. Denní nálety

       nálety bombardérů 8. letecké armády USA na jaře 1942 a především lety 15. USAAF

       z Itálie od 2. 11. 1943 nadělaly daleko více škody nejen zdejšímu průmyslu zásobujícímu

       německou armádu, ale také civilnímu obyvatelstvu. Od léta 1944 byla většina bomb

       svržena na rafinerie, což byla taktika velice účinná, jenž od června 1944 do května 45

       podstatně omezila mobilitu německé armády i letectva. POZNÁMKA : Díky nasazení

       P 51D Mustang s dlouhým doletem tak konečně mohl být potenciál bombardérů nerušeně

       využit a válka tím byla nepochybně zkrácena.

594. Pardubice po útoku RAF na rafinerii z 21. na 22. července 1944

595. Klášter Emauzy zasažen bombami 8. USAAF 14. února 1945  POZNÁMKA : Spletli si

       Prahu s Drážďanami ? Zřejmě ano, když se za nálet omluvili

596. Tempest Mk V Royal Air Force

597. Me 109 Luftwaffe   POZNÁMKA : 15. USA Air Force utrpěla větší ztráty 29. srpna

       1944 nad moravsko-slovenskou hranicí. Ze svazu směřujícího nad seřazovací nádraží v    

       Ostravě s cisternami a rafinerii v  Přívoze bylo 9 B-17G sestřeleno a jeden B-24

       havaroval. Bylo zabito 51 amerických letců 28 z nich bylo pohřbeno ve Slavičíně.

       17. prosince 1944 byly hlavním cílem 15 USAAF rafinerie ve slezském Blechhammeru a

       Odertalu, vedlejším cílem Ostrava. V boji mezi Jagd Gruppe 300 a doprovodem nad

       Přerovskem a Ostravskem ztratil svaz 10 bombardérů a 3 stíhačky.

598. Letiště Plzeň Bory po útoku 8. USAAF

599. Železniční most u Chebu zničený útokem Invaderů 9. USAAF dne 10. dubna 1945

600. Fw 190 A

601. Proudová „ švalbína „ Me 262 od Jagdgruppe 77 Luftwaffe

        TEXT : Ve srovnání s lednem 1944, už v červnu klesla výroba leteckého benzínu na 33 a

         v září dokonce na pouhých 6 procent. Produkce motorového benzínu se v červnu 1944

         propadla na 64 a v září na 42 procent !

 

Panel XLV - Royal Air Force 1942 - 45

602. Dobřany 17. dubna 1943 – zasažena bombami místo Škodovky Plzeň 

603. Zásahy Škodovky Plzeň té noci

604. Letecký zpravodaj

605. Střepiny britských bomb po 17. 4. 1943

        TEXT : Cílem RAF v noci z 16. na 17. dubna 1943 byla Škodovka Plzeň – největší

        zbrojovka v Čechách. Bomby nešťastnou náhodou zasáhly psychiatrickou léčebnu

        v Dobřanech. Tři noci předtím trefilo cíl pouze několik bomb. Proto bylo rozhodnuto

        noční nálet zopakovat, ale jeho účinek byl žalostný.

606. Pardubice - Svítkov po nočním náletu RAF z 21. na 22. července 1944

607. Pohřeb civilních obětí náletu na Svítkov

608. Lancaster B Mk II P/O Jima Woyleye od 153. perutě. Všichni členové jeho

        posádky byli zabiti při havárii u Aše v noci z 5. na 6. března    

610. Část posádky Lancasteru CF 2 - vlevo W. Petrachenko a J. Williams

611. Útok německé stíhačky a havárii Halifaxu RG 502 DYQ u Volyně nepřežili v noci

        z 5. na 6. března 1945 čtyři členové posádky F/O = npor. J. A. Harreye

612. Posádka F/O J. Alexandera. Všichni v noci z 5. na 6. 3. 1945 vyskočili padákem a

       padli do německého zajetí u Měděnce.

613. Leták vydáván Říšským prezidiem

614. F/O Jim Alexander byl sestřelen v oblasti Krušných hor v noci z 5. na 6. 3. 1945

615. Flery nad Plzní v noci z 16. na 17. dubna 1945

616. Plzeň 17. dubna po náletu. Měl vůbec cenu ?

617. Rovněž při posledním nočním útoku ze 16. na 17. 4. 1945 na Plzeň trpěli civilisté

 

Film otevřít ZDE