Panely VK21-VK25 Foto 245 - 332

 

 Panel XXII 311. bombardovací peruť 1940 – 1942

245. Již několik dní po svém založení byla peruť poctěna návštěvou hlavy státu

        - zleva :prezident Beneš, W/C Griffith, W/C Mareš 6. srpna 1940.

246. Příslušníci 311. perutě zachycení poprvé pohromadě. Většina z nich padla.

247. Zleva : Horák, Filler, Valach, Bernát, Konštacký, Plzák – East Wreatham¨

        POZNÁMKA : U 311 sloužili během války bratranci Josefové Horák a Stříbrný

        z Lidic u Kladna, které byly vypáleny nacisty 10. června 1942 jako odplata za

        atentát na Říšského protektora Reinharda Heydricha. Oba válku přežili. Horák

        po „Vítězství pracujícího lidu“ emigroval do Anglie a znovu vstoupil do RAF.

        Zemřel na zranění po letecké havárii 18. ledna 1949.

248. Wellingtony Mark Ic 311. perutě v letu.

249. P/O Josef Čapka DFM v kabině Wellingtonu KX-C, který u 311 vykonal 42

   +   náletů. POZNÁMKA : Po ukončení turnusu se přeškolil na pilota nočních stíhačů

250. a létal u československé B letky britské 68. perutě.

251. Sgt. Alois Šedivý DFC DFM byl jedním z nejlepších pilotů perutě. U Bomber

        Command absolvoval 41 a u Coastal Command 39 letů – celkem 636 hodin.

252. Po svržení bomb na Berlín musela posádka P/O Karla Trojáčka 25. 9. 1940 nouzově

        Přistát v Holandku. Radista Kuňka se zastřelil, ostatních pět bylo zajato.

253. V kabině „velouše“ 

254. Přístavy v severní Francii dostaly přiděleny nováčkovské posádky – frišmeni – ty

        které měly absolvovat svůj první, druhý a třetí operační let.

255. Posádka F/Sgt. Červinky jde do akce – jaro 1942.

        POZNÁMKA : Nezvěstní nad Biskajským zálivem 12. ledna 1943, nikdo nepřežil.

       Na rozdíl od nočních náletů u Bombardovacího velitelství, kdy se létalo 800 metrů

       vysoko, měli naši letci u Pobřežního velitelství v normální operační výšce do tří set

        třiceti metrů mizivou šanci zachránit se po útoku německých stíhačů jak padákem,

        tak přistáním na moři. Nikdo z posádek za tři roky u Coastal Command nepadl do

        německého zajetí, všichni zahynuli.

256. Před Wellingtonem tři letci včetně Bozděcha a tři členové pozemního personálu.

257. Před „svou“ věží zadní střelec četař Josef Jedlička. Válku přežil.

258. Četař Binder byl v Z1147 nad Emdenem 3. března 1942 smrtelně zraněn od Me 110.

259. Wellington Sgt. Anderleho po nouzovém přistání s jedním motorem v plamenech při

        Návratu z náletu na Brémy – East Wreatham 18. března 1941.

260. S/Ldr = štábní kapitán Josef Ocelka přezdívaný „Ocelovej“ byl velitelem 311 od 3.

        července 1941 do  20. dubna 1942. U perutě vykonal 45 letů – 224 hodin 30 minut.

¨             

                                                                                                                                                                                                                                                     Panel XXI u Pobřežního velitelství

261. W/C Josef Šnajdr DFC velel peruti od 20. dubna 1942 do 1. února 1943. Odlétal

        31 náletů na Německo a Francii.

262. Stroj F/Lt = kapitána Josefa Stránského DFC po náletu více než 1400 bombardérů

        jak z Bomber, tak z Coastal Command 25. června 1942 na Brémy.

        POZNÁMKA : Akce ze zúčastnilo i 14 bombardérů od 311. Ty z Talbenny ráno

        přelétly do Bircham Newton v hrabství Norfolk, ačkoliv peruť už nebyla kvůli

        nenahraditelným ztrátám na mužstvu u Bombardovacího velitelství. Jako odplata za

        Lidice a Ležáky vypálené nacisty 10. a 24. června bylo poprvé cílem celé město Brémy,

        a nikoliv pouze objekty vojenského charakteru. K cíli doletělo 11 strojů a vrátily se

        všechny. Měly ještě kamufláž Bomber Command.

263. Wellington KX-N v kamufláži Pobřežního velitelství

264. Motorová zkouška Wellingtonu.

265. Údržba motoru Wellingtonu Ic v Talbenny koncem roku 1942.

266. 311. Peruť útočila nejen na ponorky a lodě v Biskaji, ale i na přístavy.

267. Zleva : František a Jarolím Sapákové, příslušníci pozemního personálu. Jejich bratr

        Jakub byl pilotem u 311. Všichni tři válku přežili.

268. Startuje nad Biskajský záliv. Vrátí se ?

269. Ponorka zasažena ! Biskajský záliv začátek září 1942

270. Po návratu z proti ponorkové patroly.

271. Mechanici ošetřující Liberátor - Beaulieu ?

272. W/C Jindřich Breitcetl zahynul při svém prvním operačním letu s B 24 nad Biskaj

         dne 21. srpna 1943. Sestřelen německými stíhači u ostrovů Scilly.
                                                                                               


Panel XXIII 311 nejen u Pobřežního velitelství

273. Radar se ukázal velmi účinnou zbraní při hledání ponorek. Právě vynikající

   +   výsledky byly důvodem, proč byla 311 od května 1943 přezbrojována na

274. Liberátory - B 24 GR V – stroj F

275. F/O Vladimír Nedvěd MBE za řízením Wellingtonu. Byl velitelem 311. perutě od

        22. srpna 1943 do 3. února 1944.

276. Pohřeb v Brookwoodu osmi členů posádky BZ775 a BZ785, kteří zahynuli 29. a 30.

        srpna 1943.

277. Druhým pilotem BZ775 byl rotný Stanislav Jelínek.

278. Hlubinné bomby pro Liberátor

279. Dokonale překvapená osádka německé ponorky.

280. Přední část Liberátoru Gr V

281. W/C = plukovník Josef Šejbl DFC velel 311 od 3. února do 1. září 1944.

282. B24 nad základnou Beaulieu v hrabství Hampshire.

283. Zadní věž Liberátoru se čtyřmi kulomety ráže 7,7 mm.

284. Posádka F/O = poručíka Oldřicha Doležala 27. prosince 1943 našla a zasáhla

        německou loď Alsterufer, které se při cestě z Japonska podařilo proplout

        anglickou lodní blokádou.  

285. Posádka F/O = nadporučíka Stanislava Huňáčka v Beaulieu před svým strojem

        - rok 1943 - originální nesprávný popis je i na filmu. Správně má být : zleva

        Fonta Štefan, Schwarz Ivo, Hahn Henry, Ludikar Marcel, Doležal Oldřich, Hanuš

        Zdeněk, Procházka Robert a neidentifikovaný. Josef  Kosek to určitě není.

        POZNÁMKA : Opraveno osobně Generálem Ivo Schwarzem 7. června 2008 přímo

        na zámku Plumlov.

286. Za řízením Liberátoru.

       POZNÁMKA : B-24 byly vysoce náročné na pilotáž a kvůli jediné chybě pilota se

       zabilo mnoho jejich posádek. Liberátoru proto říkali „výrobce vdov“

287. Zasažen palbou nepřítele.

288. Zleva stojí : Protiva, Holubář, Huňáček, Hnilica, Navrátil, dřepí Bohdan, Englaender

        a Štípa.

289. Pozemní personál při práci.

290. Doplňování paliva.

291. Zbrojířův denní chleba.

292. B-24 na přiblížení k základně Tain v severním Skotsku.

293. Posádka P/O Josefa Tichého u svého Liberátoru - Tain jaro 1945.

294. Liberátor Gr VI československé 311. bombardovací perutě vybavený světlem

        „Leigh Light“ pro osvětlení hladinových cílů před nočním shozem náloží či bomb. 

     

Panel XXIV 312. stíhací peruť

295. Skupina poddůstojníků trénuje na Hurricanech MK I – Duxford září 1940.

296. Roj Hurricanů při nízkém průletu nad letištěm Speke u Liverpoolu říjen 1940.

297. Českoslovenští a britští velící důstojníci před Hurricanem Mk I

        - Duxford září 1940.

298. Čs. mechanici dostávají instrukce od britského kolegy, jak pečovat o Hurricana.

299. Junkers 88 byl nad Liverpoolem 8. října 1940 sestřelen Sgt. Stehlíkem, S/Ldr

        Vašátkem a F/Lt Gillomem. POZNÁMKA : Britští civilisté byli sestřelem tak

        nadšeni, že chtěli na letiště vrthnout a pilotům poblahopřát přímo zde. Ju 88

        totiž po nočním bombardování města od Luftwaffe zjišťoval způsobené škody

        a tak určoval cíle dalších náletů.

300. Velitel 312. perutě S/Ldr = štábní kapitán Alois Vašátko – Kenley v létě 1941.

301. Piloti v kompletní letecké výstroji spěchají ke svým strojům – Duxford září 1940.

302. Zleva Sgt. Otto Špaček a Sgt. Bohumil Votruba, jemuž se 6. 3. 1941 nestačil oteřít

         padák – březen 1941 základna RAF Halley.

303. Sgt. Vojtěch Smolík se za pomoci mechaniků připravuje k letu se svým Hurricanem

        - Valley na jaře 1941.

304. Hurricany letky  A na letišti Pernhos v severním Walesu pokrytém sněhem.

305. F/Sgt = rotný Štandera pojíždí ke startu – Kenley léto 1941.

        POZNÁMKA : Po ukončení turnusu se stal nočním stíhačem čs. B letky 68. perutě.

306. Tři z pilotů 312, kteří se v létě 1941 zúčastnili svípů nad Francii.

         Zleva Sgts = seržanti Peroutka, Světlík a Pošta.       

307. P/O = podporučík Otmar Kučera sestřelil během června a července dva Me 109 a

        další dva pravděpodobně – Kenley, červenec 1941, Hurricane Mk IIB

        POZNÁMKA : Více o něm v knížečce nakladatele Václava Kolesy

        „Od Sergeanta k Squadron Leaderovi“ – www.letci.simcentrum.info

308. Velitel letky B S/Ldr = štábní kapitán Adolf Vrána – Harrowbeer 25. září 1942.

309. Spitfire Mk VB po operačním letu – Harrowbeer na podzim 1942.

310. Čs. pozemní personál obsluhuje Spitfire Mk VB - Fairwood Common duben 1942

311. 21. března 1942 zaútočil Sgt. Jaroslav Dobrovolný nad Svatojiřským průlivem na

        Junkers 88, ale nesestřelil ho a naopak byl sám těžce zraněn – kabina jeho DU-I.

312. F/O Jan Šťastný vyskočil ze svého poškozeného stroje 25. října 1943 nad kanálem

         La Manche a zahynul – Churchstanton začátek roku 1943.

313. W/O = praporčík Antonín Prvonič přišel o život 15. května 1944 při srážce s jiným

         přistávajícím strojem v Manstonu – u svého Spitfiru Mk IX na jaře 1944.    

314. Velitel B letky F/O Otto Smik DFC u Spitfiru Mk IX DU-N – North Weald srpen

        1944. POZNÁMKA : 13. listopadu se stal velitelem britské 127. perutě a už 28. 11.

        padl sestřelen při útoku na nádraží ve Zwolle v severním Holandsku.

315. Spitfire Mk IX připraven ke vzletu – polní letiště Appledram květen 1944.

316. Piloti 312, kteří se v den invaze 6. 6. 44 zúčastnili leteckého krytí pláží Normandie

        - Appledram červen 1944.    

317. Spitfiry Mk IX 312. perutě v Tangmenre koncem června 1944.

318. Zleva : F/Lt = kpt Jiří Mikulecký a F/O = npor. Miroslav Liškutin na letišti Bradwell

        Bay v říjnu 1944.

319. F/Sgt = rotný Alois Štanc v belgickém Maldegen 3. března 1945.

320. Velitel 312 S/Ldr = škpt. Václav Šlouf DFC – Manston na jaře 1945.

 

Panel XXV Operační výcvik čs. bombardovacích posádek RAF

321. Navigátoři 311. perutě používali ve Škole leteckých navigátorů/Air Observer School/

        k výcviku Avro Ansony Mk I od srpna 1940. 

322. Na pozemní výcvik palubních střelců u Československé operační tréninkové    

        1429/Czechoslovak Operation Training Flight/ dohlížel P/O Karel Janšta – 1942.

323. Při napadení německým stíhačem 9. dubna 1941 pilotní žák Sgt = četař Nýč úspěšně

        unikl a přistál na břicho – West Tofts, Cvičná letka 311. perutě.

324. Wellington Československé letky u 6. Operační výcvikové jednotky/OTU/ Pobřežního

        Coastal Command v Sillothu.

325. Zleva stojí : Dostál, Mikulenka, Mareš, Janšta, Schoř, Konopický, Jedounek, Doubek

        Sedí : Naxtera, Fencl, Šedivý, Breicetl, Kirchstein, Bernát, Plzák, Kodýtek – instruktoři

        COTF 1429 v květnu 1942.

        POZNÁMKA : O Jedounkovi pojednává jedna z devíti kapitol knihy „Letci z Holásek a

        Tuřan v druhé světové válce“ nakladatel Kolesa 2006 – www.letci.simcentrum.info:         

326. Kurs 8 COTF 1429 – posádka Sgt. Jana Irvinga v červnu 1942 v East Wreathamu

327. Posádka F/Lt = npor. Emila Palichleba /uprostřed/ u Wellingtonu Mk VIIIC u OTU v

         Thornaby on Tees v zimě 1942/43. POZNÁMKA : Zahynul společně s Sgt. Fišerou 30.

         srpna 1943 při nácviku střelby raket v Beaulieu, hrabství Hampshire.

328. Přeškolení na Liberátory proběhlo v létě 1943 v Beaulieu – B 24 Gr III.

329. Skupina čs, polských a brítských palubních střelců u Školy palubních střelců č 7

        /Air Gunnery School/ před Boulton Paul Defiantem – Stormy Down, začátek roku 1941

330. Mitchelly Operační výcvikové jednotky /Operation Training Unit/ 111 za letu nad

        mořem – Bahamy, Oakes Field.

331. F/O Jan Irving sedící na řidičem byl jedním z instruktorů na Liberátorech u 3. perutě

        111 OTU na bahamském letišti Windsor Field.

332. Posádka F/Sgt = rotného Jana Posnera po návratu ze závěrečného přezkušování

        „Kinsley“ – 17. února 1945 Windsor Field.

 

Film otevřete ZDE