Panel CS04

D-47  Douglas C-47 měly kovovou kostru křídla, pevných ocasních ploch a trupu potaženou duralem, kovovou kostru křidélek a pohyblivých ocasních ploch plátnem. Krycí plechy duralové. Hmotnost prázdná 8 200 kg, rozpětí 29,11  a délka 19, 43 m.  Dva motory Pratt Whitney  R-1830-92 každý o 1 200 koních, rychlost 368 km/h, dostup 6 680 metrů a dolet 2 400 kilometrů. Posádku tvořili tři až čtyři muži nebo ženy. s
   
s Douglas C-47 je vlastně vojenskou verzí DC-3, kdy stroj koupený naší vládou z USA přistál v okleštěném zbytku Čech a Moravy 12. 3.1939 - tři dny před okupací Prahy Wehrmachtem. Vnitřní prostory trupu   C-47 bylo nutno nejprve v Avii Letňany přebudovat, aby se stroje mohly použít pro nově vzniklé Československé aerolinie. Už v květnu 1946 začaly „ dakoty „ sloužit na jejich mezinárodních i vnitrostátních linkách. C-47 uvezl dvacet jedna cestujících a tříčlennou posádku. Stroje se vyznačovaly neobyčejnou spolehlivostí.
   

Douglas C-47 Dakoty Čs. aerolinií byly většinou stříbrné. U 22 strojů používaných 1946 – 1960 je za předními dvířky a na křídle nápis “OK LINER”. Kovová kostra křídla a pevných ocasních ploch je potažena alcladem,, kovová kostra křidélek a pohyblivých ocasních ploch plátnem.

 

 

 
   

Morane Saulnier M.S. 230 Tři exempláře létaly v našich aeroklubech po druhé světové válce jako vlečné letouny. Mezi piloty velmi oblíbené. Kovová kostra pohyblivých a pevných ocasních ploch a trupu byla potažená plátnem, dřevěná kostra křídla částečně překližkou a jako celek plátnem.Krycí plechy duralové. Hvězdicový Salmson 9 Ab o 230 koních, vrtule dřevěná dvoulistá rychlost max. 205 km/h, dostup 6 000 metrů a dolet 600 kilometrů. Prázdná hm. 820 kg, délka 6, 90 a rozpětí 10,70 m

   

Mi-8 je vrtulník střední kategorie vyráběný od r. 1964 byl Čs.voj. letectvem používán do 1988. Prázdná hm 7 420 kg, dva motory Izotov TV-2-117A o 1500 koních. Max.rychlost 230 km/h,dostup 4 500 m, dolet 650 km. Trup kovová poloskořepina s některými kovovými díly. Nosný rotor má pět listů, vrtule rotoru vyrovnávajícího třílistá. Podvozek pevný. Tři tuny nákladu, posádka tříčlenná Průměr hlavního rotoru 21,29 m. Verze MI 171Š  koupená 2005 - motory o 2200 koních a kabinu pro noční vidění. Některé stroje mají na pravé straně rampu a jeřáb o nosnosti 300 kg.

 

 
 
   
 

Mi-4 byl první vrtulník používaný  Čs. letectvem k transportu  od  března 1956 do r. 1984. Osádka dvou- až tříčlenná, jeden pístový motor AŠ-82V o 1 700 koních, hlavní kovový třílistý rotor o průměru 21 m, zadní dřevěný. Prázdná hm. 4 900 kg, vzletová 7 700 kg. Max. rychlost 185 km/h, dostup 5 500 m, dolet 400 km. Unesl džíp nebo dělo s obsluhou.  Kromě dopravy osob a nákladu používán k výsadkům a kladení min.

 

 
   

Mi-24 dvoumotorový víceúčelový vrtulník používaný nejen k útokům na pozemní či vzdušné cíle naváděnými raketami, ale i k dopravě 16 vojáků či nákladu 2 500 kg. Pětilistý hlavní rotor o poloměru 17, 05 m, zadní třílistý, oba z kompozitu. Dva motory GTD-3 o 1 500 koních, max rychlost 310 km/h, dostup 4 500 m, dolet 720 km, prázdná hm. 4 700 m. Podvozek zatahovací, osádka tři.V čs. letectvu od r.1978, nová verze 35 je vybavena systémem pro noční vidění a motory Klimov TV-3-117 o 2200 koních.

 
 
 
   

Aero L-39ZA  Albatros je vyzbrojen - 4 raketové bloky UB-16-57U704  - 64 ks raket S-5/K, nebo dvě samonaváděcí rakety R-35V/infra/na podvěsných zařízeních APU-13, nebo 4 kulometné kontejnery PK3/každý tři hlavně o kadenci 9360 ran/min, nebo snímatelný kanón GŠ-23 kadence 3100.Dostup 11 300 m, dolet  1200 km, rozpětí 9. 46, délka 12, 32 m. Vzletová hm 5600kg

   

 

Aero L-39 Albatros má kovovou kostru křídla, pevných I pohyblivých ocasních ploch a trupu potaženou duralem. Krycí plechy duralové. Prázdná hm.3 300 kg, 824 kg paliva, tah motoru AL25TL  16,90 kN a max. rychlost 755 km/h. Vzletová hm. 4 643 a přistávací 4 500 kg. Stroj byl zkonstruován  pro starty a přistání i na povrchu travnatém. L-39 přidělen k Vojenské letecké akademii Košice  r. 1973.Verze L-39C,V, ZA i MS byly vyřazeny z výzbroje r.1992. 

 
 
 

-MIG 15 byly v Aeru Vodochody vyráběn na základě licenční smlouvy mezi ČSSR a Sovětským svazem podepsané 15. dubna 1951 a pod označením S-102 a motorem RD-45F /22,26kN/ jich bylo zhotoveno 821 ks a 2013 UTI MIG15 s dvojím řízením. Provoz S-102 ukončen 1970. Od r. 1954 vyráběn S-103 s motorem VK-1 o tahu 26,5 kN v počtu 620 kusů. Jejich provoz u ČSLA ukončen 1970.
-MIG 17PF s radiolokátorem  se u nás nevyráběl. Od roku 1956 s ním drželi hotovost ve dne v noci za všech povětrnostních podmínek.
-MIG19S byl dodán v částech 6. 2.1957 a vzorový kus zalétnut 6. 2. 1958. Vybaven radiolokátorem.První kus naší výroby zalétán 30. 10. 1959. Výroba ukončena v prosinci 1961 na 105 kusech. Motor 2x RD-9B /56,38kN/ Stroje verze P /radar a kanón/ a PM/ radar a rakety naváděné po paprsku byly dovezeny.V letectvu Československé lidové armády /ČSLA/ sloužilo 182 MIGů 19 do 2. 6.1972.
MIGy 21 byly prvními stroji čs. stíhacího letectva, které překonaly hranici dvou tisíc km v hodině.
MIG21F s motorem R-11F-300 o tahu 56,38 kN byl u nás vyroben v 194 kusech od 21. 4. 1962 do r. 1972 Ostatní verze byly opět dováženy. Celkem v armádě sloužilo 476 strojů MIG21 všech verzí. MIG 21R byl vyřazen r. 1994 a úplná modernizace MIGů 21MF, které se staly základním typem Protivzdušné obrany státu / PVO /, byla zamítnuta. MIGy 21 MF na letišti Čáslav plnily úlohu PVO až do května 2005, kdy byly nahrazeny stíhačkami JAS 39 Grippen švédské výroby. 
MIG23 BN – dodávky od 27. 12.1977 – 1983 a celkem dovezeno 70 kusů. 2. ledna 1981 zařazeny do hotovostního režimu v Českých Budějovicích.  Provoz do 15. června 1994 kvůli motorům.
SU 7BM – dodávka 1963 – 1966. Celkem dovezeno 100 ks. Provoz do roku 1992
SU 22M4 a UM3K - Ze SSSR dovoz celkem 50 ks M4 a 8 ks cvičných. Ukončení provozu 1992
MIG 29 - Dovezeny roku 1989 v počtu 20 kusů. Vyřazeny 1. července 1994.

K 31. říjnu 1992 měla naše armáda 163.992 vojáků, z toho u PVO sloužilo 26.737 a u vojenského letectva 19.517 vojáků. Z počtu 342 bojových letounů šlo o :
- MIG 21 - 163 ks                 - bojových vrtulníků Mi-24 – 56 ks
- MIG 23 -   64 ks                 - vrtulníků Mi-2, Mi-8 a Mi-17 – celkem 130
- Su 22    -  57  ks                 - dopravní letouny An-12, An-24, An-26, An-30, Jak-40, Tu-134, L-410 – 46 ks
- cvičné letouny L-29 a L-39 – celkem 107 strojů.

Rozdělení letecké techniky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku vzniklých 1. ledna 1993 :

  ČR SR   ČR SR    
MiG 21MA/MF 4 13 MiG 21MF 52 36    
MiG 21R 12 8 MiG 21US 5 2    
MiG 21UM  19 11 MiG 23BN 28 0    
MiG 21MF 12 0 MiG 23ML 17 0    
MiG 23U   7 0          
MiG 29 9 9 MiG 29UB 1 1    
Su 22M4 31 18 Su 22UM3K 5 3    
Su-25K 24 12 Su-25UBK 1 1    
L-39C 17 8 L-39ZA 17 9    
L-39MS 4 2 L-39V  4 2    
               

 

Slovensko dále dostalo : 12 ks MiG 21F, 11 strojů MIG 21PFM, 2 ks MIG 21U a 7 kusů Su 7BKL.

         
 K 1. lednu 1993 zůstalo ve výzbroji letectva Armády České republiky :

ks    
80 stíhacích letounů MiG 21 MF, MiG 23MF a ML a MIG 29,
72 stíhacích bombardovacích MiG 21MF, MiG 23BN, Su 22M4 a UM3K,
25 bitevních Su-25
24   průzkumných MiG 21R a Su 22M4      
26 MiG 21U a UM ve školních zařízeních
76 cvičných L-29 a L-39
122 vrtulníků Mi-2, Mi-8, Mi-17 a Mi-24
32 dopravních letounů TU 154, TU 134, 1 ks An-12, An-24, An-26, An-30, L-410 různých verzí
   
MIG 29 ukončil provoz 1. 7.1994
MiG 23BN vyřazen 15. 6. 1994
MiG 21R skončil službu r. 1994
MiG 21MF plnil úlohu PVO až do května 2005, kdy ho nahradily Gripeny   
                 
Na fotografii přepadový MIG-21P určený k bojovému použití bez vidu a mracích za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Do letounu vstupuje pilot Boleslav Povolný v přetlakovém oděvu a na hlavě má přetlakovou přilbu.Technik letounu zajišťující žebřík má v ruce štítek k přetlakové přilbě, který si pilot po usednutí do kabiny nasadí na přilbu a napojí na sedačku kyslíkového vybavení letounu. Z přetlakového oděvu vycházejí dvě hadice. Méně viditelná delší má příchytku k uchycení na sedačku a při dehermetizaci kabiny nebo katapultáži ve velké výšce vytvoří přetlak v oděvu pilota a zabrání jeho usmrcení. Druhá hadice, jenž je zřetelně vidět, se zapíná do mechanismu na sedačce a vytváří tlak v oděvu v oblasti břicha a nohou při kladných a záporných přetíženích při manévrování stroje - nedovolí odkrvení ani překrvení mozku pilota.
   
Su-7  má kovovou kostru křídla, pevných a pohyblivých ocasních ploch a trupu potaženou plechy ze speciální hliníkové slitiny. Krycí plechy jsou duralové. Motor je uložen v trupu. Hlavní podvozek se zatahuje do křídla, příďové kolo do trupu. Rozpětí křídel 9,31 a délka 15,75 m, prázdná hmotnost 8 620 kg. Motor AL-7F-1-100 o tahu 98 kN, max. rychlost 2 200km/h, dostup 18 200 m a dolet 1 330 km. V kořenech křídla dva kanóny ráže 30 mm a rakety na speciálních závěsnících. 102 Su-7BM československého vojenského letectva létaly od 15.4.1964 do roku 1990 nejprve v barvě kovu a teprve později dostaly kamufláž barvy zelené a hnědé na plochách horních a šedomodré na spodních.