D-47 Douglas C-47 měly kovovou kostru křídla, pevných ocasních ploch a trupu potaženou duralem, kovovou kostru křidélek a pohyblivých ocasních ploch plátnem. Krycí plechy duralové. Hmotnost prázdná 8 200 kg, rozpětí 29,11 a délka 19, 43 m. Dva motory Pratt Whitney R-1830-92 každý o 1 200 koních, rychlost 368 km/h, dostup 6 680 metrů a dolet 2 400 kilometrů. Posádku tvořili tři až čtyři muži nebo ženy. |
|
|
|
|
Douglas C-47 je vlastně vojenskou verzí DC-3, kdy stroj koupený naší vládou z USA přistál v okleštěném zbytku Čech a Moravy 12. 3.1939 - tři dny před okupací Prahy Wehrmachtem. Vnitřní prostory trupu C-47 bylo nutno nejprve v Avii Letňany přebudovat, aby se stroje mohly použít pro nově vzniklé Československé aerolinie. Už v květnu 1946 začaly „ dakoty „ sloužit na jejich mezinárodních i vnitrostátních linkách. C-47 uvezl dvacet jedna cestujících a tříčlennou posádku. Stroje se vyznačovaly neobyčejnou spolehlivostí. |
|
|
Douglas C-47 Dakoty Čs. aerolinií byly většinou stříbrné. U 22 strojů používaných 1946 – 1960 je za předními dvířky a na křídle nápis “OK LINER”. Kovová kostra křídla a pevných ocasních ploch je potažena alcladem,, kovová kostra křidélek a pohyblivých ocasních ploch plátnem.
|
|
|
|
|
Morane Saulnier M.S. 230 Tři exempláře létaly v našich aeroklubech po druhé světové válce jako vlečné letouny. Mezi piloty velmi oblíbené. Kovová kostra pohyblivých a pevných ocasních ploch a trupu byla potažená plátnem, dřevěná kostra křídla částečně překližkou a jako celek plátnem.Krycí plechy duralové. Hvězdicový Salmson 9 Ab o 230 koních, vrtule dřevěná dvoulistá rychlost max. 205 km/h, dostup 6 000 metrů a dolet 600 kilometrů. Prázdná hm. 820 kg, délka 6, 90 a rozpětí 10,70 m
|
|
|
Mi-8 je vrtulník střední kategorie vyráběný od r. 1964 byl Čs.voj. letectvem používán do 1988. Prázdná hm 7 420 kg, dva motory Izotov TV-2-117A o 1500 koních. Max.rychlost 230 km/h,dostup 4 500 m, dolet 650 km. Trup kovová poloskořepina s některými kovovými díly. Nosný rotor má pět listů, vrtule rotoru vyrovnávajícího třílistá. Podvozek pevný. Tři tuny nákladu, posádka tříčlenná Průměr hlavního rotoru 21,29 m. Verze MI 171Š koupená 2005 - motory o 2200 koních a kabinu pro noční vidění. Některé stroje mají na pravé straně rampu a jeřáb o nosnosti 300 kg.
|
|
|
|
|
Mi-4 byl první vrtulník používaný Čs. letectvem k transportu od března 1956 do r. 1984. Osádka dvou- až tříčlenná, jeden pístový motor AŠ-82V o 1 700 koních, hlavní kovový třílistý rotor o průměru 21 m, zadní dřevěný. Prázdná hm. 4 900 kg, vzletová 7 700 kg. Max. rychlost 185 km/h, dostup 5 500 m, dolet 400 km. Unesl džíp nebo dělo s obsluhou. Kromě dopravy osob a nákladu používán k výsadkům a kladení min.
|
|
|
Mi-24 dvoumotorový víceúčelový vrtulník používaný nejen k útokům na pozemní či vzdušné cíle naváděnými raketami, ale i k dopravě 16 vojáků či nákladu 2 500 kg. Pětilistý hlavní rotor o poloměru 17, 05 m, zadní třílistý, oba z kompozitu. Dva motory GTD-3 o 1 500 koních, max rychlost 310 km/h, dostup 4 500 m, dolet 720 km, prázdná hm. 4 700 m. Podvozek zatahovací, osádka tři.V čs. letectvu od r.1978, nová verze 35 je vybavena systémem pro noční vidění a motory Klimov TV-3-117 o 2200 koních.
|
|
|
|
Aero L-39ZA Albatros je vyzbrojen - 4 raketové bloky UB-16-57U704 - 64 ks raket S-5/K, nebo dvě samonaváděcí rakety R-35V/infra/na podvěsných zařízeních APU-13, nebo 4 kulometné kontejnery PK3/každý tři hlavně o kadenci 9360 ran/min, nebo snímatelný kanón GŠ-23 kadence 3100.Dostup 11 300 m, dolet 1200 km, rozpětí 9. 46, délka 12, 32 m. Vzletová hm 5600kg
|
|
|
Aero L-39 Albatros má kovovou kostru křídla, pevných I pohyblivých ocasních ploch a trupu potaženou duralem. Krycí plechy duralové. Prázdná hm.3 300 kg, 824 kg paliva, tah motoru AL25TL 16,90 kN a max. rychlost 755 km/h. Vzletová hm. 4 643 a přistávací 4 500 kg. Stroj byl zkonstruován pro starty a přistání i na povrchu travnatém. L-39 přidělen k Vojenské letecké akademii Košice r. 1973.Verze L-39C,V, ZA i MS byly vyřazeny z výzbroje r.1992.
|
|
|
-MIG 15 byly v Aeru Vodochody vyráběn na základě licenční smlouvy mezi ČSSR a Sovětským svazem podepsané 15. dubna 1951 a pod označením S-102 a motorem RD-45F /22,26kN/ jich bylo zhotoveno 821 ks a 2013 UTI MIG15 s dvojím řízením. Provoz S-102 ukončen 1970. Od r. 1954 vyráběn S-103 s motorem VK-1 o tahu 26,5 kN v počtu 620 kusů. Jejich provoz u ČSLA ukončen 1970.
-MIG 17PF s radiolokátorem se u nás nevyráběl. Od roku 1956 s ním drželi hotovost ve dne v noci za všech povětrnostních podmínek.
-MIG19S byl dodán v částech 6. 2.1957 a vzorový kus zalétnut 6. 2. 1958. Vybaven radiolokátorem.První kus naší výroby zalétán 30. 10. 1959. Výroba ukončena v prosinci 1961 na 105 kusech. Motor 2x RD-9B /56,38kN/ Stroje verze P /radar a kanón/ a PM/ radar a rakety naváděné po paprsku byly dovezeny.V letectvu Československé lidové armády /ČSLA/ sloužilo 182 MIGů 19 do 2. 6.1972.
MIGy 21 byly prvními stroji čs. stíhacího letectva, které překonaly hranici dvou tisíc km v hodině.
MIG21F s motorem R-11F-300 o tahu 56,38 kN byl u nás vyroben v 194 kusech od 21. 4. 1962 do r. 1972 Ostatní verze byly opět dováženy. Celkem v armádě sloužilo 476 strojů MIG21 všech verzí. MIG 21R byl vyřazen r. 1994 a úplná modernizace MIGů 21MF, které se staly základním typem Protivzdušné obrany státu / PVO /, byla zamítnuta. MIGy 21 MF na letišti Čáslav plnily úlohu PVO až do května 2005, kdy byly nahrazeny stíhačkami JAS 39 Grippen švédské výroby.
MIG23 BN – dodávky od 27. 12.1977 – 1983 a celkem dovezeno 70 kusů. 2. ledna 1981 zařazeny do hotovostního režimu v Českých Budějovicích. Provoz do 15. června 1994 kvůli motorům.
SU 7BM – dodávka 1963 – 1966. Celkem dovezeno 100 ks. Provoz do roku 1992
SU 22M4 a UM3K - Ze SSSR dovoz celkem 50 ks M4 a 8 ks cvičných. Ukončení provozu 1992
MIG 29 - Dovezeny roku 1989 v počtu 20 kusů. Vyřazeny 1. července 1994.
K 31. říjnu 1992 měla naše armáda 163.992 vojáků, z toho u PVO sloužilo 26.737 a u vojenského letectva 19.517 vojáků. Z počtu 342 bojových letounů šlo o :
- MIG 21 - 163 ks - bojových vrtulníků Mi-24 – 56 ks
- MIG 23 - 64 ks - vrtulníků Mi-2, Mi-8 a Mi-17 – celkem 130
- Su 22 - 57 ks - dopravní letouny An-12, An-24, An-26, An-30, Jak-40, Tu-134, L-410 – 46 ks
- cvičné letouny L-29 a L-39 – celkem 107 strojů.
Rozdělení letecké techniky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku vzniklých 1. ledna 1993 :
|
ČR |
SR |
|
ČR |
SR |
|
|
MiG 21MA/MF |
4 |
13 |
MiG 21MF |
52 |
36 |
|
|
MiG 21R |
12 |
8 |
MiG 21US |
5 |
2 |
|
|
MiG 21UM |
19 |
11 |
MiG 23BN |
28 |
0 |
|
|
MiG 21MF |
12 |
0 |
MiG 23ML |
17 |
0 |
|
|
MiG 23U |
7 |
0 |
|
|
|
|
|
MiG 29 |
9 |
9 |
MiG 29UB |
1 |
1 |
|
|
Su 22M4 |
31 |
18 |
Su 22UM3K |
5 |
3 |
|
|
Su-25K |
24 |
12 |
Su-25UBK |
1 |
1 |
|
|
L-39C |
17 |
8 |
L-39ZA |
17 |
9 |
|
|
L-39MS |
4 |
2 |
L-39V |
4 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slovensko dále dostalo : 12 ks MiG 21F, 11 strojů MIG 21PFM, 2 ks MIG 21U a 7 kusů Su 7BKL.
K 1. lednu 1993 zůstalo ve výzbroji letectva Armády České republiky :
ks |
|
|
80 |
stíhacích letounů MiG 21 MF, MiG 23MF a ML a MIG 29, |
72 |
stíhacích bombardovacích MiG 21MF, MiG 23BN, Su 22M4 a UM3K, |
25 |
bitevních Su-25 |
24 |
průzkumných MiG 21R a Su 22M4 |
26 |
MiG 21U a UM ve školních zařízeních |
76 |
cvičných L-29 a L-39 |
122 |
vrtulníků Mi-2, Mi-8, Mi-17 a Mi-24 |
32 |
dopravních letounů TU 154, TU 134, 1 ks An-12, An-24, An-26, An-30, L-410 různých verzí |
|
|
MIG 29 ukončil provoz 1. 7.1994 |
MiG 23BN vyřazen 15. 6. 1994 |
MiG 21R skončil službu r. 1994 |
MiG 21MF plnil úlohu PVO až do května 2005, kdy ho nahradily Gripeny |
|
Na fotografii přepadový MIG-21P určený k bojovému použití bez vidu a mracích za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Do letounu vstupuje pilot Boleslav Povolný v přetlakovém oděvu a na hlavě má přetlakovou přilbu.Technik letounu zajišťující žebřík má v ruce štítek k přetlakové přilbě, který si pilot po usednutí do kabiny nasadí na přilbu a napojí na sedačku kyslíkového vybavení letounu. Z přetlakového oděvu vycházejí dvě hadice. Méně viditelná delší má příchytku k uchycení na sedačku a při dehermetizaci kabiny nebo katapultáži ve velké výšce vytvoří přetlak v oděvu pilota a zabrání jeho usmrcení. Druhá hadice, jenž je zřetelně vidět, se zapíná do mechanismu na sedačce a vytváří tlak v oděvu v oblasti břicha a nohou při kladných a záporných přetíženích při manévrování stroje - nedovolí odkrvení ani překrvení mozku pilota. |
|
|
|
|
|
Su-7 má kovovou kostru křídla, pevných a pohyblivých ocasních ploch a trupu potaženou plechy ze speciální hliníkové slitiny. Krycí plechy jsou duralové. Motor je uložen v trupu. Hlavní podvozek se zatahuje do křídla, příďové kolo do trupu. Rozpětí křídel 9,31 a délka 15,75 m, prázdná hmotnost 8 620 kg. Motor AL-7F-1-100 o tahu 98 kN, max. rychlost 2 200km/h, dostup 18 200 m a dolet 1 330 km. V kořenech křídla dva kanóny ráže 30 mm a rakety na speciálních závěsnících. 102 Su-7BM československého vojenského letectva létaly od 15.4.1964 do roku 1990 nejprve v barvě kovu a teprve později dostaly kamufláž barvy zelené a hnědé na plochách horních a šedomodré na spodních. |
|
|
|