Jste v sekci: Publikované články

Operace Millenium

Prvního náletu tisíce letadel  RAF – Operace Millenium – jako odplaty za zničení  Coventry  bombardéry Luftwaffe 14. listopadu 1940 se z Čechoslováků v noci z 30. na  31. května 1942 zúčastnilo nejen šest osádek  Wellingtonů Československé výcvikové letky 1429 startujících z Honningtonu . Rovněž W/O Tomáš Jambor, který byl v té době na odpočinku mezi turnusy u 56 OTU a bojového letu se vůbec neměl účastnit a P/O Metoděj Šebela. K cíli byl poslán každý bombardér schopný letu. Kvůli nepříznivému počasí nad původně uvažovaným Hamburkem byl cíl změněn na Kolín nad Rýnem.  Z 52 letišť odstartovalo 1046 ve třech vlnách. V první 599 pomalých Wellingtonů, za nimi čtyřmotorové Stirlingy následované rychlejšími dvoumotorovými Manchestery a nakonec 125 čtyřmotorových Halifaxů a 73 nových Lancasterů. Před svazem letělo 88 strojů s diverzními úkoly, aby zmátly německou obranu. K cíli doletělo nejméně 910 strojů a taktika bombardérů letících v proudu a shozu bomb během pouhých 103 minut byla použita úplně poprvé. Německý systém protiletecké obrany byl překonán a ztráty bombardérů RAF byly překvapivě nízké, „pouhých“ 41 letadel což představovalo 3, 9 %, a to  i  při použití tak vysokého počtu posádek z výcvikových jednotek.

Čs.  Inspektorát nebyl o přeložení P/O Metoděje Šebely a W/O Tomáše Jambora k  75. peruti a zámyslu britského velení poslat je nad Kolín vůbec informován !! Jambor letěl v původně cvičném Wellingtonu Mk IA 2894 od Central Gunnery School jako druhý pilot v posádce P/O Davida Malcolma Johnsona, který do té doby vůbec netrénoval úhybné manévry v případě napadení nočním stíhačem. Osádka  75. novozélandské perutě  byla utvořena z žáků a instruktorů Operační Tréninkové Jednotky OTU a čas pro úpravu cvičného stroje s 403 odlétanými hodinami k bojovému letu nebyl dostatečný. Stroj 2894 se zřítil na zpáteční cestě u holanského  Klarenbeeku a pět členů osádky bylo pohřbeno v Ugchelen-Heidehofu  nedaleko Appeldornu. Jeho hrob je na stránce Not Forgotten – Holland  ZDE v pořadí dvacátý devátý

Druhý čs. pilot – P/O Metoděj Šebela – nálet přežil.

Tomáš Jambor byl jediným padlým čs. letcem při tomto náletu, všech šest osádek 1429. Československé tréninkové letky se do Honingtonu v hrabství Suffolk se úspěšně vrátilo.

Československá 311 peruť zatím během května na letišti Aldergrove v Severním Irsku nacvičovala činnost potřebnou pro operace pod Pobřežním velitelstvím Coastal Command – létání v malých výškách a bombardování plujících cílů.