K výročí narození navigátora čs. 311. bombardovací perutě Lt.Col Bohumila Ryšánka – 27. 7. 1914 nejprve upřesním informace z článku „ Journey into unknown“ vloženého na www.fcafa.wordpress.com July 1, 2011.
1/ fotografie Bohumila v uniformě Cizinecké legie byla podle pořízena v září 1939 v Ain el Adjar a na své zadní straně má jeho rukou vlastní napsáno : ALGERIA 1939 JUNE TO OCTOBER : ORAN, SIDI-BEL-ABES, SAIDA, AIN EL ADJAR LEGIONAIRE B.R. MATRICULE 85133
-2/ Pod fotografií poslední, označenou B&E Kudláček collection je věta : „ Shortly after arriving at Cholmondeley Bohumil Ryšánek volunteered for the RAF“ – krátce po příjezdu do Cholmondeley B.R. dobrovolně vstoupil do RAF. Skutečnost je odlišná.
Polskou hranici Bohumil překročil už koncem května, tři dny držen v krakovském vězení a Pak předán čsl. konzulátu. Poté tábor Malé Bronowice a přístav Gdyně.
Z veteránovy pozůstalosti mi jeho synovec Jiří Ryšánek zapůjčil „Upomínkový tisk na vojenskou skupinu čsl. dobrovolců v Polsku na jaře 1939 a v létě roku 1939“, nazvaný „ Kamarádům ze staré party“
Vydaný 28. července 1941 k dvouletému výročí odjezdu transportu na lodi„Chrobry“ do Cizinecké legie.To znamená, že 28. 7. 1941 tedy Bohumil Ryšánek sloužil u československého. 1. pěšího praporu.
Rovněž kniha Bohumila Ryšánka „ Cesta do neznáma“ vydaná nakladatelstvím Votobia s.r.o. v Olomouci 2005 uvádí, že autor se o přeložení k letectvu snažil několikrát, ale už při prvním setkání s blízkým přítelem pilotem Josefem Ocelkou z nedalekých Nových Hradů v táboře čs. pěšího praporu v Leamington Spa to Josef odmítl ,“ že se nebude zodpovídat Bohumilovu otci, pokud se mu něco stane.“
Bohumil absolvoval ve Weston Super Mare lékařskou prohlídku s hodnocením A1 a 6. dubna 1942 odtud přijel na letiště čs. 311. bombardovací perutě East Wreatham za spolužákem z reálky v Lipníku nad Bečvou z ročníku o rok vyššího Lojzou Holnou. V Bohumilových vlastnoručních poznámkách je napsáno : Je to a byl můj nejšťastnější den“ . Pilot Sgt. Rudolf Vokurka Bohumila zval k nočnímu cvičnému letu „ Cross Country“ s Wellingtonem P 9299 cvičné letky 1429 do Walesu. Lojza Holna ale namítl, že let nemá smysl, protože je velice zamračeno a Bohumil by nic neviděl. A tak Ryšánek zůstal na základně, zatímco P9299 havaroval a všech šest letců zahynulo.
Místo očekávaného poslání do navigačního kurzu v Eastbourne Bohumil odjel do Wilmslow u Manchesteru k vyfasování novějších uniforem a přípravě k cestě do Skotska kvůli cestě lodí do Kanady k absolvování výcviku navigátora.
Nejprve ale musel od 8. února do 19. března 1943 prodělat kurz bombardování a střelecký výcvik v Mountain View v provincii Ontario.
Celkový počet hodin bombardovacího výcviku na letounech Anson 22.30, nočního bombardování 5 hodin 10 minut a 22.30 hodin kurzu střeleckého na letounech Bolingbrook. Hodnocení počátečního střeleckého kurzu 75% a bombardovacího 77 procent.
Od 22. března do 6. srpna 1943 absolvoval Bohumil Ryšánek na Ansonu výcvik u Pokračovací školy pro pozorovatele č.8 - No AOS v Ancienne Lolrette v provincii Quebec. Kurz skončil 3. srpna a svobodníku Ryšánkovi přibylo v Flying Log Booku 60 hodin 15 minut denního a 43.30 nočního létání. První zápis do svého Sight Log Booku pořídil 15. května 1943 a fix vypočítal poprvé 8. června z polohy Měsíce, Venuše a Venuše..Během kurzu v 8 AOS Bohumil Ryšánek provedl 275 zaměření sextantem 1655/40 a Mk IX 10101na zemi a 181 ve vzduchu s průměrnou chybou při posledních 25 zaměřeních 6,0, čímž prospěl.
Jmenován navigátorem – obdržel křidélka s písmenem O jako „Observer“ – a povýšen na seržanta. Vyšší hodnost pro Bohumila znamenala také zvýšení žoldu. Po graduaci dostal týdenní dovolenou New Yorku.