Jste v sekci: Publikované články

Bohumil Ryšánek 27. 7. 1914

K výročí narození  navigátora čs. 311. bombardovací perutě Lt.Col Bohumila Ryšánka – 27. 7. 1914   nejprve upřesním informace z článku „ Journey into unknown“ vloženého na www.fcafa.wordpress.com  July 1, 2011.

1/  fotografie Bohumila v uniformě Cizinecké legie byla podle pořízena v září 1939 v Ain el Adjar  a na své zadní straně má jeho rukou  vlastní napsáno : ALGERIA 1939 JUNE TO OCTOBER : ORAN, SIDI-BEL-ABES, SAIDA, AIN EL ADJAR  LEGIONAIRE B.R. MATRICULE 85133

-2/ Pod fotografií poslední,  označenou B&E Kudláček collection je věta : „ Shortly after arriving at Cholmondeley Bohumil Ryšánek volunteered for the RAF“ – krátce po příjezdu do Cholmondeley B.R. dobrovolně vstoupil do RAF.  Skutečnost je odlišná.

Polskou hranici Bohumil překročil už koncem května, tři dny držen v krakovském vězení a Pak předán čsl. konzulátu. Poté tábor Malé Bronowice a přístav Gdyně.

Z veteránovy pozůstalosti mi jeho synovec Jiří Ryšánek zapůjčil „Upomínkový tisk na vojenskou skupinu čsl. dobrovolců v Polsku na jaře 1939 a v létě roku 1939“, nazvaný „ Kamarádům ze staré party“

Vydaný 28. července 1941 k dvouletému výročí odjezdu transportu na lodi„Chrobry“ do Cizinecké legie.To znamená, že 28. 7. 1941 tedy Bohumil Ryšánek sloužil u československého. 1. pěšího praporu.

Rovněž kniha  Bohumila Ryšánka „ Cesta do neznáma“ vydaná nakladatelstvím  Votobia s.r.o. v Olomouci 2005 uvádí, že autor  se o přeložení k letectvu snažil několikrát, ale už při prvním setkání s blízkým přítelem pilotem Josefem Ocelkou z nedalekých Nových Hradů v táboře čs. pěšího praporu v Leamington Spa to Josef odmítl ,“ že se nebude zodpovídat  Bohumilovu otci, pokud se mu něco stane.“

Bohumil absolvoval ve Weston Super Mare lékařskou prohlídku s hodnocením A1 a 6. dubna 1942 odtud přijel na letiště čs. 311. bombardovací perutě  East Wreatham  za spolužákem  z reálky v Lipníku nad Bečvou z ročníku o rok vyššího Lojzou Holnou. V Bohumilových vlastnoručních poznámkách je napsáno : Je to a byl můj nejšťastnější den“ . Pilot Sgt. Rudolf Vokurka Bohumila zval k nočnímu cvičnému letu „ Cross Country“ s Wellingtonem P 9299 cvičné letky 1429 do Walesu.  Lojza Holna ale namítl, že let nemá smysl, protože je velice zamračeno a Bohumil by nic neviděl. A tak Ryšánek zůstal na základně, zatímco P9299 havaroval a všech šest letců zahynulo.

Místo očekávaného poslání do navigačního kurzu v Eastbourne  Bohumil odjel do Wilmslow u Manchesteru k vyfasování novějších uniforem a přípravě k cestě do Skotska kvůli cestě lodí do Kanady k absolvování výcviku navigátora.

Nejprve ale musel od 8. února do 19. března 1943 prodělat kurz bombardování a střelecký výcvik v Mountain View v provincii Ontario.

Celkový počet hodin bombardovacího výcviku na letounech  Anson 22.30,  nočního bombardování 5 hodin 10 minut a 22.30 hodin kurzu střeleckého na letounech Bolingbrook. Hodnocení  počátečního střeleckého kurzu 75% a bombardovacího 77 procent.

Od 22. března do 6. srpna 1943 absolvoval Bohumil Ryšánek na Ansonu výcvik u  Pokračovací školy pro pozorovatele č.8 -  No AOS v Ancienne Lolrette v provincii Quebec. Kurz skončil 3. srpna a svobodníku Ryšánkovi přibylo v Flying Log Booku 60 hodin 15 minut denního a 43.30 nočního létání. První zápis do svého Sight Log Booku pořídil 15. května 1943 a fix vypočítal poprvé 8. června z polohy Měsíce, Venuše a Venuše..Během kurzu v 8 AOS Bohumil Ryšánek provedl 275 zaměření sextantem 1655/40 a Mk IX 10101na zemi a 181 ve vzduchu s průměrnou chybou při posledních 25 zaměřeních 6,0, čímž prospěl.

navigátor seržant Ryšánek

Jmenován navigátorem – obdržel křidélka s písmenem O jako „Observer“ – a povýšen na seržanta. Vyšší hodnost pro Bohumila znamenala také zvýšení žoldu. Po graduaci dostal týdenní dovolenou New Yorku.