Jste v sekci:

Dvojí metr

2019-05-15

Před sedmdesáti pěti lety ho pocítil na vlastní kůži stíhací pilot kpt Václav Jícha DFC

V polovině května 1944 byl tento člen trojky letecké akrobacie npor. Františka Nováka z roku 1938 spolu s dvěma dalšími zalétávajícími piloty – cizinci – vyhozen od Vickerse v Castle Bromwich. Důvodem byla obava vrchního velení z průmyslové špionáže.

Jedním z dalších dvou cizinců odvelených od továrny Vickers byl Nor Olaf Ulstad. Ten je s Jíchou a vrchním testovacím pilotem Alexem Henshawem na černobílé fotografii na straně 25 časopisu FLYPAST z května 2007. Článek "Alex Henshaw".

Jícha přirovnal tuto situaci dvojího metru k bojům ve Francii 1940. Češi tehdy byli Francouzům dobří na tu nejhorší práci ZDE

Na Moranu Saulnier 406, který se rychlostí ani obratností nemohl rovnat Messerschmittu 109E, měl Jícha nalétáno rovných 70 hodin. Pouze sedm čs. pilotů jich mělo více a Koerber a Peroutka stejný počet jako Václav. Ale ti dva u GCII/3 během bojů přezbrojili z M.S. 406 na Dewoitiny 520.

Jícha byl jedním ze sedmi čs. pilotů, kterým byl za nebojovou činnost od Britů udělen Air Force Cross. Bohužel in memoriam.

Písemná pochvala Inspektorátu československého letectva za vynikající výkon zkušebního pilota v Castle Bromwich ze dne 10. června 1944 je výsměchem rozkazu britského nejvyššího velení.

Zdroje :

Flypast May 2007 No 25 pg

Petr Šatra, Karel Smola – Nikdo nebude zapomenut – vydáno autory Tisk Hanzar Přeštice

Josef Váňa, Jan Rail – Českoslovenští letci ve Francii 1939-1940 – AVIS MNO 2005

https://www.quora.com/Why-did-Sir-Stafford-Cripps-and-the-Labour-Party-sell-the-Rolls-Royce-Nene-jet-fighter-engine-to-Stalin

POZNÁMKY

1/ Pan Karel Smola z Dnešic, jeden z autorů knihy "Nikdo nebude zapomenut", je příbuzným Václava Jíchy.

2/ Britský ministerský předseda Clement Atlee v roce 1946 nezakázal firmě Rolls Royce prodej proudového motoru Nene Sovětům. Ti ho pak použili do MIGu 15 nasazeného proti Američanům v korejské válce. Ten zpočátku působil americkému letetvu pohromu.