Jste v sekci:

BZ 743

2018-06-02

Před 75 lety dostala čs. 311 bombardovací peruť tento první Liberátor .

V červnu 1943 ale byl jediným B 24 pro naši jednotku. Více o jednotlivých letadlech v článku Johna Rennisona "Liberator aircraft of 311 Sqn"vloženém na https://www.fcafa.com dne 2.dubna 2012. Datum dodání BZ 775 dne 17. ledna 1943 je ale sotva správné. Zřejmě překlep. Mělo být asi uvedeno 17. července, protože BZ 774 byl do Beaulieu z Prestwicku přeletěn pouhý den předtím.

Na jaře 1943 měla 19. skupina Pobřežního velitelství Královského letectva pouhých 70 letadel s dlouhým doletem k boji proti stoupajícímu počtu německých ponorek v severním Atlantiku. Počet jimi potopených lodí v roce 1942 vzrostl rovněž kvůli nedostatečnému leteckému krytí. Bombardovací velitelství odmítlo Pobřežnímu k protiponorkovým patrolám půjčit Lancastery. Souhlasilo ale s převedením dvoumotorových Wellingtonů, Whitleyů a Blenheimů k něktetým perutím Pobřežního velitelství. Devět B 17 od 90. perutě Bombardovacího velitelství rozpuštěné 12. února 1942 bylo posláno do severního Irska k 220. peruti Pobřežního. V létě 1941 nedosáhla 90. peruť při výškovém bombardování cílů uspokojivých výsledků.

Sedmdesát pět z B-24 objednaných Británií převzetím francouzského kontraktu už v roce 1940 bylo po vstupu USA do války použito americkými perutěmi. Od května 1942 byla 93. skupina Liberátorů tři měsíce zaměstnána páráním po německých ponorkách typ IX v Mexickém zálivu. To pozdrželo přílet jejich B 24 do Velké Británie. První z nich přistály začátkem září do Alconbury v hrabství Cambridgeshire. To Britové 12. srpna poskytli 8. USAAF. Nálety těchto B 24 na cíle ve Francii netrvaly dlouho. Kvůli připravovanému vylodění Spojenců v severní Africe se brzy stalo přednostním úkolem Liberátorů protiponorkové hlídkování. Jejich dolet byl delší než B 17. B 24 330. peruě 93. skupiny se 25. října 1942 stěhovaly z Alconbury do Holmsley South v hrabství Hampshire a 409. do St. Eval v Cornwallu.

Přestože byly B-24 na jaře 1943 vyráběny ve Spojených státech továrnami Consolidated, Douglas, North American, Convair a Ford, Pobřežní velitelství RAF jich stále mělo kritický nedostatek. Více ZDE V březnu 1943 potopily německé ponorky 131 lodí, přestože většina z nich plula v konvoji. Přitom ponorky u Grónska stále posílaly ke dnu jednu spojeneckou nákladní loď za druhou bez ohrožení ze vzduchu. Tato oblast byla v březnu pořád ještě bez leteckého krytí Liberátory Královského kanadského letectva. Jejich první B-24 odtamtud začaly létat nad Atlantik až od dubna 1943.

Alespoň letci 311. perutě se v roce 1943 dočkali lepších letadel. Příslušníci stíhacích perutí 310. 312 a 313 Spifiry IX onoho roku nedostali. Ti od čs. letky 68. perutě nočních stíhačů Mosquita rovněž ne.

 

Literatura :

Martin W. Bowman – B- 24 Liberator 1939-1945 The Patrick Stephens Ltd 1989

Martin W. Bowman – Consolidated B-24 Liberator The Crowood Press Ltd paperback edition 2004

Michael J. F. Bowyer - Action Stations - Military Airfields of East Anglia – The Patrick Stephens Ltd 1979

Ken Atkinson – Churchill´s Long Arm – FlyPast B17 Special June 2010 str. 38 – 43