Před devadesáti lety přistál dvojplošník české výroby Šmolík 16.1 v hlavním městě Japonska.
Pilotovaný pplk. Jaroslavem Skálou a s mechanikem Matějem Tauferem odstartoval z vojenského letiště Kbely u Prahy 8. srpna 1927. Tento dálkový let byl iniciativou pilota, který v Rusku žil od roku 1908 do svého návratu s československými legiemi do vlasti. Prototyp Š 16 letěl přes Varšavu, Lublin, Smolensk, Moskvu, Kazaň, Omsk, Krasnojarsk, Čitu, Mukden, a Haeju v Koreji.
V Tokiu byli přijati vysokými hodnostáři. pplk. Skálovi a mechaniku Taufrovi bylo uděleno státní vyznamenání Řád vycházejícího slunce - Kyokujitsu-sho.
Na cestu zpět do Prahy vyletěli 12. září. O pět dní později u Šerpovky na Sibiři začal za letu nad rozsáhlým lesem motor Šmolíku 16 Lorraine Dittrich 1200 C hořet. U prvního válce praskla stopka sacího ventilu. pplk. Skálovi se podařilo přistát do lesa na paseku s pařezy a pokácenými stromy. Dvojplošník byl natolik poškozen, že se nedal opravit na místě. Směrovka Š 16.1 s nápisy míst zastávek je k vidění v Leteckém muzeu Kbely u Prahy. Š 16 a je na prvním snímku panelu PR 03 a letoun pplk. Skály je třetí shora - ZDE
Zdroje :
Česká televize, Zapomenuté výpravy, Let do Tokia
www.svazletcu.cz, Výstava zámek Plumlov, Československé letectvo 1918-1939, PR 03