Jste v sekci:

Benzínové cíle

2014-12-17

Jak RAF v noci, tak USAF během dne pokračovaly v roce 1944 v bombardování rafinerií nejen na území Protektorátu Čechy a Morava. Ty vyráběly z uhlí nejen automobilový a letecký benzín.

Před sedmdesáti lety utrpěla 15. Letecká armáda Spojených států nad Hanou mezi městy Přerov,  Olomouc a Prostějov nejvyšší ztráty při jednom náletu. Toho dne se na své základny v Itálii nevrátilo 19 Liberátorů B-24 verzí J a H, dvě Létající pevnosti B-17 verze G a šest doprovodných stíhaček. Čtyři dvoumotorové P-38 Lightning verzí J+L a dva Mustangy P-51C. Bombardování továren vyrábějících syntetický benzín od 12. května 1944 mělo devastující účinek na mobilitu wehrmachtu akceschopnost Luftwaffe a délku výcviku jejich pilotů. Produkce benzínu leteckého spadla ze 156 za květen na 52% v červnu, 35% v červenci, 17 v srpnu a během září dokonce na 10 procent. Díky neustálým opravám škod dosáhla výroba v říjnu 20 a v listopadu 1944 dokonce 49%. Proto 15. letecká armáda rafinerie u Mostu = STW Brux v Sudetech,  Blechhammer-jih, Blechhammer-sever a Odertal v horním Slezsku, dnešním Polsku, bombardovala dvanáctkrát během prosince. Za náhradní cíl byla vybrána opět továrna na syntetický benzín - v Přívoze u Ostravy. Výsledkem úsilí spojeneckých letců byl další prudký pokles produkce leteckého benzínu. V prosinci 1944 jen 26% a v lednu 1945 pouhých 10 procent úrovně roku 1942. Automobilového benzínu 50 %.

Článek otevřít ZDE